Ammattilaisen oppimisalusta koneoppimisen ja datatieteen tehokkaaseen opiskeluun
Huotari, Lasse (2019)
Huotari, Lasse
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100419570
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100419570
Tiivistelmä
Insinöörityön aiheena oli työn ohessa tapahtuva datatieteen ja koneoppimisen koulutuksen tehostaminen. Työn tavoite oli rakentaa validoitu ammattilaisen interaktiivinen oppimisalusta, jossa yhdistetään yleisesti käytössä olevat prosessimallit sekä käytännönharjoitukset.
Opinnäytetyö toteutettiin IT-alan asiakasyritykselle. Datatieteen ja koneoppimisen nopea kehitys vaikeuttaa asiakasyrityksen kykyä tarjota kattavaa ja ajantasaista koulutusta toimihenkilöille.
Asiakasyrityksen nykytilaa ja käytössä olevia koulutusmenetelmiä selvitettiin yrityksen datatieteen parissa työskentelevien toimihenkilöiden haastatteluiden avulla. Haastatteluissa selvitettiin toimihenkilöiden omia kokemuksia nykyisin tarjolla olevista koulutuksista sekä kartoitettiin heidän toiveitaan ja näkemyksiään uuden oppimisalustan vaatimuksista ja toiminnallisuuksista.
Tutkimuksessa selvisi, että Cross-Industry Standard Process for Data-Mining on yleisesti käytetty datatieteen prosessimalli. Sen soveltuvuutta oppimisalustan pohjaksi testattiin syksyllä 2018 Metropolia ammattikorkeakoulussa järjestetyssä liiketoiminnan analytiikka -kurssilla.
Opinnäytetyössä kehitettiin interaktiivinen oppimisalusta prosessimallia ja käytännönharjoituksia yhdistäen, joka validoitiin testikäytöillä asiakasyrityksessä. Testikäytöistä kerätty palaute oli positiivista, ja osoitti että pienellä jatkokehityksellä ehdotettu oppimisalusta on tehokas keino järjestää datatieteen koulutusta.
Opinnäytetyö toteutettiin IT-alan asiakasyritykselle. Datatieteen ja koneoppimisen nopea kehitys vaikeuttaa asiakasyrityksen kykyä tarjota kattavaa ja ajantasaista koulutusta toimihenkilöille.
Asiakasyrityksen nykytilaa ja käytössä olevia koulutusmenetelmiä selvitettiin yrityksen datatieteen parissa työskentelevien toimihenkilöiden haastatteluiden avulla. Haastatteluissa selvitettiin toimihenkilöiden omia kokemuksia nykyisin tarjolla olevista koulutuksista sekä kartoitettiin heidän toiveitaan ja näkemyksiään uuden oppimisalustan vaatimuksista ja toiminnallisuuksista.
Tutkimuksessa selvisi, että Cross-Industry Standard Process for Data-Mining on yleisesti käytetty datatieteen prosessimalli. Sen soveltuvuutta oppimisalustan pohjaksi testattiin syksyllä 2018 Metropolia ammattikorkeakoulussa järjestetyssä liiketoiminnan analytiikka -kurssilla.
Opinnäytetyössä kehitettiin interaktiivinen oppimisalusta prosessimallia ja käytännönharjoituksia yhdistäen, joka validoitiin testikäytöillä asiakasyrityksessä. Testikäytöistä kerätty palaute oli positiivista, ja osoitti että pienellä jatkokehityksellä ehdotettu oppimisalusta on tehokas keino järjestää datatieteen koulutusta.