Myynnin Controller -palvelun tuotteistaminen Dista Oy:lle
Kronberg, Robert; Lappalainen, Tomi (2019)
Kronberg, Robert
Lappalainen, Tomi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100419568
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100419568
Tiivistelmä
Opiskelijapainotteisen työvoiman siirtymiseen muihin tehtäviin valmistumisen jälkeen on jo jonkin aikaa kiinnitetty huomiota Dista Oy:ssä. Työn tavoitteena oli sitouttaa työntekijöitä Myynnin Controller -palvelua kehittämällä. Palvelun perusideana on nimetä buukkaustyössä kokemusta kerryttäneelle osaajalle asiakas ja vuokrata kyseinen osaaja tämän asiakkaan käytettäväksi. Työn tarkoituksena oli tuotteistaa pilottivaiheessa oleva palvelu monistettavaan muotoon dokumentoimalla palvelun keskeinen sisältö, tuotantotapa ja myyntimateriaali. Lisäksi tuotettiin käsikirja Myynnin Controllerin koulutuksen perustaksi. Myyntimateriaali ja käsikirja poistettiin tästä julkisesta raportista toimeksiantajan kanssa tehdyn sopimuksen mukaisesti.
Tuotteistamisprosessin tukena selvitettiin neljän Distan asiakasyrityksen kiinnostusta palvelua kohtaan sekä haastateltiin pilottiprojektin asiakasta ja Myynnin Controlleria. Henkilökunnan vaihtuvuuden nykytilan selvittämiseksi pyydettiin selvitys vaihtuvuudesta Distan henkilöstövastaavalta. Palvelua arvioitiin Porterin viiden kilpailuvoiman mallin sekä SWOT-analyysin kautta suhteessa markkinoilla toimiviin kilpailijoihin ja kilpaileviin palveluihin.
Haastatellut asiakkaat ottivat palvelumallin positiivisesti vastaan ja pitivät sitä kiinnostavana vaihtoehtona vähintään projektiluontoiseen tarpeeseen. Pilottiyritys sekä Myynnin Controller pitivät järjestelyä onnistuneena. Markkinoilta löytyi kuusi kilpailevaa palvelua, joista kaksi on hyvin samankaltaisia Myynnin Controller -palvelun kanssa. Neljä muuta ovat sisällöltään huomattavasti laajempia, ja koskevat koko myynnin tai myynnin alkupään ulkoistamista. Vaihtuvuuden taittamiseksi palvelu tulisi ottaa mukaan jo rekrytointivaiheessa ja Myynnin Controller -polkua alkaa rakentaa alusta saakka sen sijaan, että vaihtoehtoa tarjottaisiin vain talossa tarpeeksi pitkään olleille.
Tuotteistamisprosessin tukena selvitettiin neljän Distan asiakasyrityksen kiinnostusta palvelua kohtaan sekä haastateltiin pilottiprojektin asiakasta ja Myynnin Controlleria. Henkilökunnan vaihtuvuuden nykytilan selvittämiseksi pyydettiin selvitys vaihtuvuudesta Distan henkilöstövastaavalta. Palvelua arvioitiin Porterin viiden kilpailuvoiman mallin sekä SWOT-analyysin kautta suhteessa markkinoilla toimiviin kilpailijoihin ja kilpaileviin palveluihin.
Haastatellut asiakkaat ottivat palvelumallin positiivisesti vastaan ja pitivät sitä kiinnostavana vaihtoehtona vähintään projektiluontoiseen tarpeeseen. Pilottiyritys sekä Myynnin Controller pitivät järjestelyä onnistuneena. Markkinoilta löytyi kuusi kilpailevaa palvelua, joista kaksi on hyvin samankaltaisia Myynnin Controller -palvelun kanssa. Neljä muuta ovat sisällöltään huomattavasti laajempia, ja koskevat koko myynnin tai myynnin alkupään ulkoistamista. Vaihtuvuuden taittamiseksi palvelu tulisi ottaa mukaan jo rekrytointivaiheessa ja Myynnin Controller -polkua alkaa rakentaa alusta saakka sen sijaan, että vaihtoehtoa tarjottaisiin vain talossa tarpeeksi pitkään olleille.