Valmentavan johtamisen avulla kohti itseohjautuvaa tiimiä
Viinanen, Maarit (2019)
Viinanen, Maarit
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100419552
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100419552
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistehtävänä ja kohdeorganisaatio on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Stara (lyhenne Stara) ja Kaupunkitekniikan ylläpito-osastoon sijoittuva 15-hengen ryhmä. Opinnäytetyön aihe liittyy kyseisen ryhmän uudelleen organisoitumiseen ja toiminnan kehittämiseen valmentavan johtamisen avulla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ja arvioida valmentavan johtamisen soveltuvuutta ryhmän valmennuksessa ja toiminnan kehittämisessä. Koska organisoituminen keskeytyi prosessin aikana, niin uudeksi tavoitteeksi tuli arvioida, mihin kriittisiin tekijöihin tulee kiinnittää huomiota ryhmän valmennuksessa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään ryhmän kehittymistä itseohjautuvaksi tiimiksi valmennuksen avulla, johon liittyy olennaisesti tiimityö, roolit ja vastuut, vuorovaikutusosaaminen ja motivointi.
Empiriaosuudessa esitellään kohdeorganisaatio ja toiminta sekä Teknisen tuen ryhmän uudelleen organisoitumisen syitä, tavoitteet ja työvaiheet.
Menetelmävalintoina ja aineistokeruumenetelminä käytettiin laadullisen tutkimuksen toimintatutkimusta, sähköpostihaastattelua, teemahaastattelua ja havainnointia.
Kehittämistehtävä toteutettiin vuonna 2019.
Tutkimustulosten mukaan valmentava johtaminen soveltuu asiantuntijoiden ja ryhmän valmennukseen päivittäisjohtamisen tueksi. Laadullinen tutkimus ja sen tulokset auttoivat tunnistamaan prosessin aikaiset valmennusta rajoittavat kriittiset tekijät, joiden perusteella laadittiin kehittämisehdotukset.
Samalla tutkimus vahvisti käsitystä siitä, että tulee kiinnittää huomiota myös valmennusta tukeviin tekijöihin, joita kohdeorganisaatiossa ovat itseohjautuvuutta ja toiminnan kehittämistä kannustava johtaminen.
Johtopäätösten ja kehittämisehdotusten lopputuotoksena syntyi kohdeorganisaation suunnittelun ja toiminnan tueksi Teknisen tuen SWOT-analyysi sekä valmentavan johtamisen ja tiimityön organisoimisen toimintamalli.
Kehittämistehtävälle asetetut tavoitteet saavutettiin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ja arvioida valmentavan johtamisen soveltuvuutta ryhmän valmennuksessa ja toiminnan kehittämisessä. Koska organisoituminen keskeytyi prosessin aikana, niin uudeksi tavoitteeksi tuli arvioida, mihin kriittisiin tekijöihin tulee kiinnittää huomiota ryhmän valmennuksessa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään ryhmän kehittymistä itseohjautuvaksi tiimiksi valmennuksen avulla, johon liittyy olennaisesti tiimityö, roolit ja vastuut, vuorovaikutusosaaminen ja motivointi.
Empiriaosuudessa esitellään kohdeorganisaatio ja toiminta sekä Teknisen tuen ryhmän uudelleen organisoitumisen syitä, tavoitteet ja työvaiheet.
Menetelmävalintoina ja aineistokeruumenetelminä käytettiin laadullisen tutkimuksen toimintatutkimusta, sähköpostihaastattelua, teemahaastattelua ja havainnointia.
Kehittämistehtävä toteutettiin vuonna 2019.
Tutkimustulosten mukaan valmentava johtaminen soveltuu asiantuntijoiden ja ryhmän valmennukseen päivittäisjohtamisen tueksi. Laadullinen tutkimus ja sen tulokset auttoivat tunnistamaan prosessin aikaiset valmennusta rajoittavat kriittiset tekijät, joiden perusteella laadittiin kehittämisehdotukset.
Samalla tutkimus vahvisti käsitystä siitä, että tulee kiinnittää huomiota myös valmennusta tukeviin tekijöihin, joita kohdeorganisaatiossa ovat itseohjautuvuutta ja toiminnan kehittämistä kannustava johtaminen.
Johtopäätösten ja kehittämisehdotusten lopputuotoksena syntyi kohdeorganisaation suunnittelun ja toiminnan tueksi Teknisen tuen SWOT-analyysi sekä valmentavan johtamisen ja tiimityön organisoimisen toimintamalli.
Kehittämistehtävälle asetetut tavoitteet saavutettiin.