Tavoitteena vakiintunut tapahtuma
Märri, Teija; Niemi, Vilma (2019)
Märri, Teija
Niemi, Vilma
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100319519
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100319519
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä urheilutapahtuman vakiinnuttaminen vaatii ja miten voidaan aikaansaada kannattava tapahtuma. Toimeksiantajana oli Winter Warrior Finland, joka järjestää OCR-kilpailua Lapin Ylläksellä. Lyhenne OCR tulee englanninkielen sanoista obstacle course racing, jolla tarkoitetaan esteratajuoksua. Työssä tutustutaan ylipäätään tapahtumamarkkinointiin, tapahtuman kannattavuuden tarkasteluun, yhteistyökumppanuuksiin sekä rahoitusvaihtoehtoihin. Tavoitteena oli selvittää toimeksiantajalle, mitä tapahtuman vakiinnuttaminen yleisesti vaatii. Selvityksen pohjalta toimeksiantaja voi valita itselleen sopivimpia keinoja tapahtuman vakiinnuttamiseen. Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena haastatteluiden muodossa, koska tarkoitus oli kerätä kokeneilta tapahtumanjärjestäjiltä hiljaista tietoa ja kokemuksia.
Tutkimusongelmana oli, mitä asioita tapahtuman vakiinnuttamiseen kuuluu ja mitä näiden asioiden toteuttaminen vaatii tapahtumanjärjestäjältä. Tavoitteena oli selvittää, mitä asioita tapahtumajärjestäjät itse pitävät tärkeimpänä. Haastatteluiden kautta tutustuttiin toistuvan tapahtuman eri osa-alueisiin kuten rahoitukseen, yhteistyökumppanuuksiin, markkinointiin ja kannattavuuteen.
Tutkimuksen ja teorian avulla opinnäytetyössä löydettiin tärkeimmät osa-alueet, jotka vaikuttavat tapahtuman vakiinnuttamiseen. Näitä ovat markkinointi, yhteistyökumppanuudet ja se, että tapahtumasta saadaan kannattava. Toimeksiantajalle annettiin tutkimuksen perusteella kehittämisehdotuksia, joita olivat hyvän brändin vahvistaminen, tapahtuman budjetin seuraaminen sekä uusien yhteistyömuotojen harkitseminen. Lisäksi kannattaa miettiä, mitkä markkinointikanavat ovat tärkeimmät ja miettiä sisältö niihin sopivaksi.
Tutkimusongelmana oli, mitä asioita tapahtuman vakiinnuttamiseen kuuluu ja mitä näiden asioiden toteuttaminen vaatii tapahtumanjärjestäjältä. Tavoitteena oli selvittää, mitä asioita tapahtumajärjestäjät itse pitävät tärkeimpänä. Haastatteluiden kautta tutustuttiin toistuvan tapahtuman eri osa-alueisiin kuten rahoitukseen, yhteistyökumppanuuksiin, markkinointiin ja kannattavuuteen.
Tutkimuksen ja teorian avulla opinnäytetyössä löydettiin tärkeimmät osa-alueet, jotka vaikuttavat tapahtuman vakiinnuttamiseen. Näitä ovat markkinointi, yhteistyökumppanuudet ja se, että tapahtumasta saadaan kannattava. Toimeksiantajalle annettiin tutkimuksen perusteella kehittämisehdotuksia, joita olivat hyvän brändin vahvistaminen, tapahtuman budjetin seuraaminen sekä uusien yhteistyömuotojen harkitseminen. Lisäksi kannattaa miettiä, mitkä markkinointikanavat ovat tärkeimmät ja miettiä sisältö niihin sopivaksi.