Erikoistehosteet videopeleissä
Alavesa, Paavo (2019)
Alavesa, Paavo
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100119432
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100119432
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda erikoistehosteita Spawn Point -osuuskunnan peliin, Ger-tyyn. Tehosteet luotiin ensin tekemällä tekstuurikartta Adobe Photoshop -kuvankäsittelyohjelmalla, jonka jälkeen ne liitettiin itse peliin käyttämällä Unity3D-pelimoottorin partikkeli järjestelmää. Koska peli on 2D-peli, tein vain 2D-tehosteita. Spawn Point osuuskunnan puolelta ohjaajana toimi Risto Ihalainen.
Korjasin huonot tehosteet sekä tein uusia tehosteita, esimerkiksi räjähdyksiä, tulta ja sähköä. Tehosteet tehtiin tekemällä animaatioita sekä tekemällä staattisia tehosteita tekstuurikarttojen avulla, jonka jälkeen niitä hiottiin käyttämällä Unityn työkaluja. Tutkin 2D-animaation periaatteita ja erilaisia työskentelytapoja sekä Unityn partikkelityökaluja.
Käytin paljon erilaista internetistä saatavaa ainestoa kuten blogikirjoituksia, arvosteluita, ohjekirjo-ja sekä YouTube:sta löytyviä oppaita. Projekti saatiin siihen pisteeseen, että pystyimme julkai-semaan pelin Early Access -pelinä.
Korjasin huonot tehosteet sekä tein uusia tehosteita, esimerkiksi räjähdyksiä, tulta ja sähköä. Tehosteet tehtiin tekemällä animaatioita sekä tekemällä staattisia tehosteita tekstuurikarttojen avulla, jonka jälkeen niitä hiottiin käyttämällä Unityn työkaluja. Tutkin 2D-animaation periaatteita ja erilaisia työskentelytapoja sekä Unityn partikkelityökaluja.
Käytin paljon erilaista internetistä saatavaa ainestoa kuten blogikirjoituksia, arvosteluita, ohjekirjo-ja sekä YouTube:sta löytyviä oppaita. Projekti saatiin siihen pisteeseen, että pystyimme julkai-semaan pelin Early Access -pelinä.