ENSIHOIDON RAPORTOINNIN KEHITTÄMINEN
Markkula, Teppo; Lehtinen, Olli; Martikainen, Anniina (2019)
Markkula, Teppo
Lehtinen, Olli
Martikainen, Anniina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100119422
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100119422
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Kymsote-alueen ensihoitajien kokemuksia ensihoidon raportoinnista kokonaisuutena. Tavoitteena oli, että tutkimustuloksia voidaan käyttää organisaation toiminnan kehittämiseen ja laadun hallintaan. Sekä laatia tulosten perusteella uusia ohjeita. Työssä käsiteltiin ensihoitajien kokemuksia suullisesta ja kirjallisesta raportoinnista, ennakkoilmoitusta vaativan potilaan luovutusprosessin yhteydessä. Tutkimuskysymyksillä haluttiin selvittää, miten ensihoitajat itse kokevat ennakkoilmoituksen tekemisen ja millaisena pidetään laadukasta raportointia.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä kyselytutkimuksena ja se oli työelämälähtöinen. Aineisto kerättiin ja analysointiin sähköisen Webropol-ohjelman avulla. Kysely oli avoinna kahden viikon ajan. Kyselyssä oli 33 suljettua kysymystä, jotka analysoitiin tilastollisesti prosenttijakaumaa käyttäen, sekä 3 avointa kysymystä. Kysely toteutettiin Kymsoten ensihoitajien kesken.
Tutkimustulosten mukaan ensihoitajien kokemukset raportoinnista tukevat tutkittua tietoa. Vastauksien mukaan ennakkoilmoitus aktivoi päivystyksen hoitotiimin valmiuteen, jolloin potilaan hoidon jatkuminen ei viivästy. Myös strukturoitu ja yhdenmukainen raportointi ensihoidon ja päivystyksen välillä lisää potilasturvallisuutta sekä nopeuttaa potilaan hoidon jatkumista. Myös ensihoidon ja päivystyksen välistä kommunikaatiota haluttaisiin parantaa ja sujuvoittaa selkeillä ohjeilla. Useissa vastauksissa nousi esille ensihoitajien toiveet saada alueelle sähköinen kirjaamisjärjestelmä.
Jatkotutkimuksena voitaisiin samanlainen työ kohdistettuna suuremmalle alueelle ja suuremmalle vastaajamäärälle. Jatkotutkimusta voisi tehdä myös rajaamalla aihetta koskemaan vain pelkkää potilaan luovutusta tai kirjallista raportointia. Näistä aiheista voitaisiin järjestää koulutusta ja kehittää päivystyksen ja ensihoidon yhteisiä toimintamalleja
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä kyselytutkimuksena ja se oli työelämälähtöinen. Aineisto kerättiin ja analysointiin sähköisen Webropol-ohjelman avulla. Kysely oli avoinna kahden viikon ajan. Kyselyssä oli 33 suljettua kysymystä, jotka analysoitiin tilastollisesti prosenttijakaumaa käyttäen, sekä 3 avointa kysymystä. Kysely toteutettiin Kymsoten ensihoitajien kesken.
Tutkimustulosten mukaan ensihoitajien kokemukset raportoinnista tukevat tutkittua tietoa. Vastauksien mukaan ennakkoilmoitus aktivoi päivystyksen hoitotiimin valmiuteen, jolloin potilaan hoidon jatkuminen ei viivästy. Myös strukturoitu ja yhdenmukainen raportointi ensihoidon ja päivystyksen välillä lisää potilasturvallisuutta sekä nopeuttaa potilaan hoidon jatkumista. Myös ensihoidon ja päivystyksen välistä kommunikaatiota haluttaisiin parantaa ja sujuvoittaa selkeillä ohjeilla. Useissa vastauksissa nousi esille ensihoitajien toiveet saada alueelle sähköinen kirjaamisjärjestelmä.
Jatkotutkimuksena voitaisiin samanlainen työ kohdistettuna suuremmalle alueelle ja suuremmalle vastaajamäärälle. Jatkotutkimusta voisi tehdä myös rajaamalla aihetta koskemaan vain pelkkää potilaan luovutusta tai kirjallista raportointia. Näistä aiheista voitaisiin järjestää koulutusta ja kehittää päivystyksen ja ensihoidon yhteisiä toimintamalleja