Verkko-opetuksen merkitys ja kehittäminen tekniikan alalla
Virolainen, Mika (2019)
Virolainen, Mika
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019093019407
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019093019407
Tiivistelmä
Toimialat ja toimintaympäristöt ovat muuttuneet merkittävästi digitalisaation myötä, mutta erityisesti koulutuksen tulee mukautua vastaamaan tulevaisuuden tarpeita. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa Hämeen ammattikorkeakoulun valmiuksia digitaalisen opetuksen kehittämiseen ja laajempaan käyttöönottoon, sekä analysoida mitä tämä verkko-opetuksen trendi merkitsee organisaatiotasolla ja opettajan työssä. Teoriaosuudessa tutkitaan tekijöitä, jotka tekevät verkko-opetuksesta onnistuneen ja laadukkaan. Tutkittuja käytänteitä sovellettiin käytännössä ja analysoitiin tuloksia palautteen sekä suoritusten pohjalta.
Kartoituksessa hyödynnettiin muun muassa PESTE-analyysiä ja asiantuntijahaastatteluita. Verkkototeutuksen suunnittelussa tukeuduttiin Jorma Vainionpään väitöskirjan tutkimustuloksiin verkko-opiskelusta ja muihin aiheeseen liittyviin teoksiin.
Kartoituksen tuloksista voidaan sanoa, että verkko-opetukseen panostaminen on erityisesti pienempien tai keskikokoisten ammattikorkeakoulujen elinehto. Hämeen ammattikorkeakoululla on hyvät lähtökohdat verkko-opetukseen, mutta kehitettävää löytyy vielä. Verkko-opetuksen didaktiikka vaatii erityisesti huomiota ja henkilökunnan verkko-opetuksen työpajoja tulee järjestää jatkossakin. Laadukkaan verkko-opetuksen teoriaan pohjautuneen toteutuksen opiskelijapalaute oli positiivista ja osoitti, että tieto- ja viestintätekniikan opiskelijat arvostavat vapautta suunnitella ja suorittaa omia opintojaan joustavasti sekä itsenäisesti.
Kartoituksessa hyödynnettiin muun muassa PESTE-analyysiä ja asiantuntijahaastatteluita. Verkkototeutuksen suunnittelussa tukeuduttiin Jorma Vainionpään väitöskirjan tutkimustuloksiin verkko-opiskelusta ja muihin aiheeseen liittyviin teoksiin.
Kartoituksen tuloksista voidaan sanoa, että verkko-opetukseen panostaminen on erityisesti pienempien tai keskikokoisten ammattikorkeakoulujen elinehto. Hämeen ammattikorkeakoululla on hyvät lähtökohdat verkko-opetukseen, mutta kehitettävää löytyy vielä. Verkko-opetuksen didaktiikka vaatii erityisesti huomiota ja henkilökunnan verkko-opetuksen työpajoja tulee järjestää jatkossakin. Laadukkaan verkko-opetuksen teoriaan pohjautuneen toteutuksen opiskelijapalaute oli positiivista ja osoitti, että tieto- ja viestintätekniikan opiskelijat arvostavat vapautta suunnitella ja suorittaa omia opintojaan joustavasti sekä itsenäisesti.