Ennaltaehkäisevää liikettä digistä - harjoitteita tuki- ja liikuntaelinongelmiin fysioterapeuttisen ohjauksen keinoin
Peippo, Jaakko (2019)
Lataukset:
Peippo, Jaakko
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019093019379
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019093019379
Tiivistelmä
Istumisen vaikutuksista tuki- ja liikuntaelintuntemuksiin on runsaasti tutkittua tietoa, mutta osa tutkimuksista on ristiriidassa keskenään tuntemusten monimuotoisuuden takia. Tutkimukset suosittelevat edelleen työasentojen säännöllistä muuttamista ja työn tauottamista, ergonomisia työasentoja sekä ergonomisia työvälineitä. Kuitenkaan lukion oppituntien säännöllinen tauottaminen ei ole mahdollista.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa istumisen aiheuttamista tuki- ja liikuntaelin ongelmista. Tavoitteena oli ennaltaehkäistä istumisen aiheuttamia tuki- ja liikuntaelin ongelmia lukiolaisilla. Tehtävänä oli tuottaa ohjeistus, jossa ohjataan istumisen haittoja ehkäiseviä harjoitteita fysioterapeuttisen ohjauksen keinoin. Ohjeistus annettiin yhteistyökumppanille eli Espoonlahden lukion opiskelijoille ja henkilökunnalle käytettäväksi.
Opinnäytetyön viitekehys koostuu istumisen vaikutuksesta tuki- ja liikuntaelimistöön, taukojumpan käytöstä ennaltaehkäisyssä sekä fysioterapeuttisesta ohjaamista. Istumiseen ja sen vaikutuksiin perehtymällä ymmärretään istumisen vaikutus tuki- ja liikuntaelimistöön. Kuormitustapojen ja -kohteiden tunnistaminen ja ymmärtäminen on edellytys toimivien ennalta-ehkäisevien harjoitteiden kehittämiselle. Tuki- ja liikuntaelimistön rakenteiden ymmärtäminen on olennainen osa istumisen vaikutusten ymmärtämistä ja harjoitteiden monipuolista kehittämistä. Taukojumpalla pyritään usein virkistämään verenkiertoa ja ennaltaehkäisemään lihasten väsymistä. Taukojumpassa käytettävien menetelmien ja niiden vaikutusten ymmärtäminen on välttämätöntä mielenkiintoisten ja helppojen harjoitteiden kehittämiselle. Fysioterapeuttisen ohjauksen menetelmien avulla välitetään tietoa ja tuetaan oppimista. Fysioterapeuttisen ohjauksen tavoitteena on välittää uutta tietoa ja ohjata tuntemuksia ennaltaehkäiseviä harjoitteita.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen opinnäytetyö ja se toteutettiin palvelumuotoilumenetelmän avulla. Harjoitteiden ja ohjeiden pohjaksi valikoitui älypuhelinsovellus. Harjoitteet perustuivat opiskelijoille teetettyyn kartoittavaan kyselyyn sekä teematyöpajaan. Sovellukseen koottiin kolme harjoitetta kolmelle yleisimmälle oirealueelle, joita olivat alaselkä, hartia ja niska. Oirealueet sisälsivät hyvä tietää -tietolaatikot, joissa kerrottiin lyhyesti vaikutusalueesta sekä huomioista siihen liittyen. Harjoitteet sisälsivät kuvat, sanalliset ohjeet ja perustelut. Harjoitteissa ja ohjeistuksessa painotettiin turvallisuutta ja yksinkertaisuutta. Harjoitteiden tekeminen ja sovelluksen käyttäminen oli vapaaehtoista. Sovelluksesta ja harjoitteista kerättiin palautetta sovelluksessa olevan palautekyselyn kautta. Lisäksi palautetta pyydettiin lukion rehtorilta sekä liikunnan ja terveystiedon lehtorilta. Opiskelijoilta saatu palaute oli hyvää, ja yhteistyökumppanilta saatu palaute erinomaista. Sovellus oli opiskelijoiden mielestä mukava tapa ohjata harjoitteita ja harjoitteet olivat toimivia. Yhteistyökumppanin mielestä sovellus ylitti odotukset ja tarjosi helpon ja ajasta riippumattoman ohjeistuksen harjoitteiden tekemiseen. Sovelluksen voi avata liitteen QR koodin kautta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa istumisen aiheuttamista tuki- ja liikuntaelin ongelmista. Tavoitteena oli ennaltaehkäistä istumisen aiheuttamia tuki- ja liikuntaelin ongelmia lukiolaisilla. Tehtävänä oli tuottaa ohjeistus, jossa ohjataan istumisen haittoja ehkäiseviä harjoitteita fysioterapeuttisen ohjauksen keinoin. Ohjeistus annettiin yhteistyökumppanille eli Espoonlahden lukion opiskelijoille ja henkilökunnalle käytettäväksi.
Opinnäytetyön viitekehys koostuu istumisen vaikutuksesta tuki- ja liikuntaelimistöön, taukojumpan käytöstä ennaltaehkäisyssä sekä fysioterapeuttisesta ohjaamista. Istumiseen ja sen vaikutuksiin perehtymällä ymmärretään istumisen vaikutus tuki- ja liikuntaelimistöön. Kuormitustapojen ja -kohteiden tunnistaminen ja ymmärtäminen on edellytys toimivien ennalta-ehkäisevien harjoitteiden kehittämiselle. Tuki- ja liikuntaelimistön rakenteiden ymmärtäminen on olennainen osa istumisen vaikutusten ymmärtämistä ja harjoitteiden monipuolista kehittämistä. Taukojumpalla pyritään usein virkistämään verenkiertoa ja ennaltaehkäisemään lihasten väsymistä. Taukojumpassa käytettävien menetelmien ja niiden vaikutusten ymmärtäminen on välttämätöntä mielenkiintoisten ja helppojen harjoitteiden kehittämiselle. Fysioterapeuttisen ohjauksen menetelmien avulla välitetään tietoa ja tuetaan oppimista. Fysioterapeuttisen ohjauksen tavoitteena on välittää uutta tietoa ja ohjata tuntemuksia ennaltaehkäiseviä harjoitteita.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen opinnäytetyö ja se toteutettiin palvelumuotoilumenetelmän avulla. Harjoitteiden ja ohjeiden pohjaksi valikoitui älypuhelinsovellus. Harjoitteet perustuivat opiskelijoille teetettyyn kartoittavaan kyselyyn sekä teematyöpajaan. Sovellukseen koottiin kolme harjoitetta kolmelle yleisimmälle oirealueelle, joita olivat alaselkä, hartia ja niska. Oirealueet sisälsivät hyvä tietää -tietolaatikot, joissa kerrottiin lyhyesti vaikutusalueesta sekä huomioista siihen liittyen. Harjoitteet sisälsivät kuvat, sanalliset ohjeet ja perustelut. Harjoitteissa ja ohjeistuksessa painotettiin turvallisuutta ja yksinkertaisuutta. Harjoitteiden tekeminen ja sovelluksen käyttäminen oli vapaaehtoista. Sovelluksesta ja harjoitteista kerättiin palautetta sovelluksessa olevan palautekyselyn kautta. Lisäksi palautetta pyydettiin lukion rehtorilta sekä liikunnan ja terveystiedon lehtorilta. Opiskelijoilta saatu palaute oli hyvää, ja yhteistyökumppanilta saatu palaute erinomaista. Sovellus oli opiskelijoiden mielestä mukava tapa ohjata harjoitteita ja harjoitteet olivat toimivia. Yhteistyökumppanin mielestä sovellus ylitti odotukset ja tarjosi helpon ja ajasta riippumattoman ohjeistuksen harjoitteiden tekemiseen. Sovelluksen voi avata liitteen QR koodin kautta.