Rekrytointiviestintä
Ahlgren, Riina (2019)
Ahlgren, Riina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019092719306
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019092719306
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitetään, millaisella viestinnällä ja millaisilla kanavilla 16–30 vuotiaat työnhakijat tavoitetaan. Työssä tehtiin havainnointitutkimus ja kyselytutkimus. Tutkimukset tehtiin nojaten rekrytoinnin ja markkinoinnin teoriaan.
Havainnointitutkimuksessa kävi ilmi valtaosan rekrytointimainonnasta olevan hyvin sosiaaliseen mediaan painottuvaa kuvan ja tekstin yhdistelmää. Havainnointitutkimuksesta selvisi, millaista rekrytointimainonta on nyt ja millaisia kanavia käytetään. Näiden tulosten perusteella luotiin kyselytutkimus, jonka levitykseen käytettiin apuna tutkijan Facebook verkostoa ja yritys Y:n tarjoamaa tietokantaa. Tietokannan avulla kysely saatiin välitettyä yli 700 työntekijälle, jotka olivat aktiivisesti hakeneet töitä viimeisen vuoden sisällä. Kyselyyn vastanneista 63% kuului tutkimuksen kohderyhmään.
Kyselytutkimuksessa selvisi tämän hetken käytetyimmät sosiaalisten medioiden olevan Instagram, WhatsApp ja Facebook. Käyttäjien mielestä parhaita työnhaku kanavia ovat Te-Palvelut, Oikotie työpaikat ja Duunitori. Vastanneiden näkökulmasta houkuttelevimmat mainokset ovat lyhyitä videoita, tekstin ja kuvan yhdistelmiä tai pelkkää tekstiä sisältäviä. Käyttäjät kaipasivat työpaikkailmoituksilta tietoa työnantajan nimestä, työtehtävästä, työsuhteen kestosta, työtuntien määrästä ja maksettavasta palkasta.
Kyselyyn vastanneiden näkökulmasta tulisi enemmänkin etsiä työntekijälle sopivaa työtä kuin työnantajalle sopivaa työntekijää. Toivottiin myös työpaikkailmoitusten rehellisyyttä ja yksinkertaistamista. Vastaajien näkökulmasta lyhyempi teksti on nopeampi ja houkuttelevampi kuin pitkä esittely. Samaan aikaan taas kyselyyn vastanneet toivoivat lisää tietoa työpaikasta ja siellä vallitsevasta ilmapiiristä. Tuloksia vertaamalla duunitori nimisen sivuston vuotuiseen rekrytointitutkimukseen huomattiin, että työnhakijoiden käyttämät sosiaalisen median kanavat eroavat jonkin verran ammattilaisten tärkeäksi koetuista kanavista. Rekrytoinnin ammattilaisten näkökulmasta myös LinkedIn oli huomattavasti arvostetumpi kanava verrattuna työnhakijoiden näkökulmaan. Silti LinkedIn koettiin tulevaisuudessa merkittävimmäksi työnhakukanavaksi.
Havainnointitutkimuksessa kävi ilmi valtaosan rekrytointimainonnasta olevan hyvin sosiaaliseen mediaan painottuvaa kuvan ja tekstin yhdistelmää. Havainnointitutkimuksesta selvisi, millaista rekrytointimainonta on nyt ja millaisia kanavia käytetään. Näiden tulosten perusteella luotiin kyselytutkimus, jonka levitykseen käytettiin apuna tutkijan Facebook verkostoa ja yritys Y:n tarjoamaa tietokantaa. Tietokannan avulla kysely saatiin välitettyä yli 700 työntekijälle, jotka olivat aktiivisesti hakeneet töitä viimeisen vuoden sisällä. Kyselyyn vastanneista 63% kuului tutkimuksen kohderyhmään.
Kyselytutkimuksessa selvisi tämän hetken käytetyimmät sosiaalisten medioiden olevan Instagram, WhatsApp ja Facebook. Käyttäjien mielestä parhaita työnhaku kanavia ovat Te-Palvelut, Oikotie työpaikat ja Duunitori. Vastanneiden näkökulmasta houkuttelevimmat mainokset ovat lyhyitä videoita, tekstin ja kuvan yhdistelmiä tai pelkkää tekstiä sisältäviä. Käyttäjät kaipasivat työpaikkailmoituksilta tietoa työnantajan nimestä, työtehtävästä, työsuhteen kestosta, työtuntien määrästä ja maksettavasta palkasta.
Kyselyyn vastanneiden näkökulmasta tulisi enemmänkin etsiä työntekijälle sopivaa työtä kuin työnantajalle sopivaa työntekijää. Toivottiin myös työpaikkailmoitusten rehellisyyttä ja yksinkertaistamista. Vastaajien näkökulmasta lyhyempi teksti on nopeampi ja houkuttelevampi kuin pitkä esittely. Samaan aikaan taas kyselyyn vastanneet toivoivat lisää tietoa työpaikasta ja siellä vallitsevasta ilmapiiristä. Tuloksia vertaamalla duunitori nimisen sivuston vuotuiseen rekrytointitutkimukseen huomattiin, että työnhakijoiden käyttämät sosiaalisen median kanavat eroavat jonkin verran ammattilaisten tärkeäksi koetuista kanavista. Rekrytoinnin ammattilaisten näkökulmasta myös LinkedIn oli huomattavasti arvostetumpi kanava verrattuna työnhakijoiden näkökulmaan. Silti LinkedIn koettiin tulevaisuudessa merkittävimmäksi työnhakukanavaksi.