Opas neuvolantyöntekijöille maahanmuuttajaperheiden kohtaamisesta
Koskelo, Vilma; Lepistö, Annika (2019)
Koskelo, Vilma
Lepistö, Annika
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019092719305
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019092719305
Tiivistelmä
Suomesta on lähdetty ulkomaille kautta aikojen etsimään valoisampaa tulevaisuutta. Maahanmuuttoa on tapahtunut jo pitemmän ajan. 2000-luvulla Suomesta on hakenut vuosittain turvapaikkaa noin 4000 ihmistä. Viime vuosien ”pakolaistulva” on puhututtanut paljon mediassa. Lisääntyneen maahanmuuton myötä hoitoalalla kohtaamme entistä enemmän muualta Suomeen tulleita potilaita ja asiakkaita.
Kohtaaminen eri maasta tulevan asiakkaan kanssa voi olla haastava. Haasteena voivat olla kieli, kulttuuri tai erilainen tapa toimia esimerkiksi ravinnon, puhtauden ja terveyden edistämisen kanssa. Eri kulttuurien terveyskäsitykset ja muut terveydenhuoltoon liittyvät tottumukset on hyvä huomioida. Terveystieto rokotuksista tai sairauksien kotihoidosta voi olla hyvinkin puutteellista. Useiden kulttuurien terveyskäsitykset poikkeavat meille tavanomaisesta.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli luoda opas ammattilaisille, mikä helpottaisi heidän kohtaamistaan eri kulttuurista tulevien asiakkaiden kanssa. Tavoitteenamme oli myös edistää työntekijöiden monikulttuurista osaamista, ja tuottaa opas maahanmuuttaja perheiden kohtaamisesta. Tarkoituksenamme opinnäytetyössämme on suunnitella, toteuttaa, arvioida ja tuottaa opas neuvolan työntekijöille maahanmuuttajaperheiden kohtaamisesta.
Opinnäytetyömme on tuotteistettu. Teimme sähköisen oppaan neuvolan työntekijöille maahanmuuttajaperheiden kohtaamisesta. Haimme tietoa maahanmuuttajaryhmien kulttuurisista ja uskonnollisista taustoista, joita on hyvä huomioida maahanmuuttajaperheitä kohdatessa. Työelämänohjaajilta saimme vinkkejä ja ohjeita, mitä oppaassa on hyvä olla, ja mitä asioita he erityisesti oppaaseen haluavat. Haimme tietoa myös hyvästä kommunikoinnista ja siitä, mitkä ovat helpotta-via tekijöitä onnistuneessa kommunikoinnissa. Opinnäytetyöprosessissa käytimme kuutta eri vaihetta. Vaiheet olivat ongelman tunnistaminen, ideointi, luonnostelu, kehittely, viimeistely ja lopuksi tulokset ja johtopäätökset.
Toimeksiantajana toimi Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä. Opas on tarkoitettu Kainuun soten neuvolan työntekijöille. Opasta on jatkossa mahdollista muokata niin, että opas käy myös Kainuun soten muihin terveydenhuollon työntekijöille. Oppaan todellinen hyöty tulee selville vasta, kun opas on ollut pidempään käytössä. Kainuun sotella on oikeus muokata opasta omien tarpeiden mukaan.
Kohtaaminen eri maasta tulevan asiakkaan kanssa voi olla haastava. Haasteena voivat olla kieli, kulttuuri tai erilainen tapa toimia esimerkiksi ravinnon, puhtauden ja terveyden edistämisen kanssa. Eri kulttuurien terveyskäsitykset ja muut terveydenhuoltoon liittyvät tottumukset on hyvä huomioida. Terveystieto rokotuksista tai sairauksien kotihoidosta voi olla hyvinkin puutteellista. Useiden kulttuurien terveyskäsitykset poikkeavat meille tavanomaisesta.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli luoda opas ammattilaisille, mikä helpottaisi heidän kohtaamistaan eri kulttuurista tulevien asiakkaiden kanssa. Tavoitteenamme oli myös edistää työntekijöiden monikulttuurista osaamista, ja tuottaa opas maahanmuuttaja perheiden kohtaamisesta. Tarkoituksenamme opinnäytetyössämme on suunnitella, toteuttaa, arvioida ja tuottaa opas neuvolan työntekijöille maahanmuuttajaperheiden kohtaamisesta.
Opinnäytetyömme on tuotteistettu. Teimme sähköisen oppaan neuvolan työntekijöille maahanmuuttajaperheiden kohtaamisesta. Haimme tietoa maahanmuuttajaryhmien kulttuurisista ja uskonnollisista taustoista, joita on hyvä huomioida maahanmuuttajaperheitä kohdatessa. Työelämänohjaajilta saimme vinkkejä ja ohjeita, mitä oppaassa on hyvä olla, ja mitä asioita he erityisesti oppaaseen haluavat. Haimme tietoa myös hyvästä kommunikoinnista ja siitä, mitkä ovat helpotta-via tekijöitä onnistuneessa kommunikoinnissa. Opinnäytetyöprosessissa käytimme kuutta eri vaihetta. Vaiheet olivat ongelman tunnistaminen, ideointi, luonnostelu, kehittely, viimeistely ja lopuksi tulokset ja johtopäätökset.
Toimeksiantajana toimi Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä. Opas on tarkoitettu Kainuun soten neuvolan työntekijöille. Opasta on jatkossa mahdollista muokata niin, että opas käy myös Kainuun soten muihin terveydenhuollon työntekijöille. Oppaan todellinen hyöty tulee selville vasta, kun opas on ollut pidempään käytössä. Kainuun sotella on oikeus muokata opasta omien tarpeiden mukaan.