Hippaa, jähmetystä ja piiloleikkejä: Lasten toiveita päiväkodin liikuntakasvatukselle.
Virkamäki, Essi (2019)
Virkamäki, Essi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019092219150
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019092219150
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, millaista liikuntakasvatusta varhaiskasvatus- ikäiset lapset toivoisivat päivähoidossa olevan. Aineisto koottiin haastattelemalla Jyväskyläläisen Tapiolan vuorohoitopäiväkodin lapsia. Aineisto kerättiin kvalitatiivisin menetelmin ja analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Aineisto koostui kahdeksasta haastattelusta. Haastatellut lapset olivat iältään 4-5- vuotiaita.
Aineiston perusteella lasten toiveiden voitiin todeta olevan maltillisia, arkipäiväisiä ja kasvattajien näkökulmasta katsottuna toteutettavissa olevia. Tutkimuksen tulokset kertovat lasten toivovan liikuntakasvatukselta mahdollisuuksia toteuttaa lapsille ominaisia tapoja liikkua ja leikkiä. Lapset toivoivat, että saisivat liikunta- hetkillä juosta, hyppiä erilaisilla alustoilla, keinua, potkia ja heittää palloa, leikkiä traditionaalisia pihaleikkejä sekä leikkiä omaehtoista leikkiä. Lasten kertomuksissa toistuivat positiivisina kokemuksina ohjatut liikuntatuokiot, leikit ja retket.
Työn tulokset ovat sovellettavissa laajemminkin varhaiskasvatuksen eri toimin- tayksiköissä. Lasten osallisuuden toteutumista varhaiskasvatuksessa voidaan edesauttaa lasten havainnoinnilla, lasten kuulemisella sekä pienryhmissä toimimisella. Toimintaympäristöjä tarkastelemalla sekä luomalla lasten ja aikuisten yhteisiä pelisääntöjä, voidaan lisätä lasten fyysistä aktiivisuutta ja liikunnan tuoman ilon sekä onnistumisen kokemuksia. Lapsille iloa tuottivat perusliikuntavälineet, retket tutussa ympäristössä sekä kasvattajan suunnittelemat ja ohjaamat liikutatatuokiot.
Aineiston perusteella lasten toiveiden voitiin todeta olevan maltillisia, arkipäiväisiä ja kasvattajien näkökulmasta katsottuna toteutettavissa olevia. Tutkimuksen tulokset kertovat lasten toivovan liikuntakasvatukselta mahdollisuuksia toteuttaa lapsille ominaisia tapoja liikkua ja leikkiä. Lapset toivoivat, että saisivat liikunta- hetkillä juosta, hyppiä erilaisilla alustoilla, keinua, potkia ja heittää palloa, leikkiä traditionaalisia pihaleikkejä sekä leikkiä omaehtoista leikkiä. Lasten kertomuksissa toistuivat positiivisina kokemuksina ohjatut liikuntatuokiot, leikit ja retket.
Työn tulokset ovat sovellettavissa laajemminkin varhaiskasvatuksen eri toimin- tayksiköissä. Lasten osallisuuden toteutumista varhaiskasvatuksessa voidaan edesauttaa lasten havainnoinnilla, lasten kuulemisella sekä pienryhmissä toimimisella. Toimintaympäristöjä tarkastelemalla sekä luomalla lasten ja aikuisten yhteisiä pelisääntöjä, voidaan lisätä lasten fyysistä aktiivisuutta ja liikunnan tuoman ilon sekä onnistumisen kokemuksia. Lapsille iloa tuottivat perusliikuntavälineet, retket tutussa ympäristössä sekä kasvattajan suunnittelemat ja ohjaamat liikutatatuokiot.