Tapasin potilaan – kohtasinko hänet?: Kirjallisuuskatsaus
Menna, Inka; Neuvonen, Kaisa (2019)
Menna, Inka
Neuvonen, Kaisa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019092119144
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019092119144
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata kirjallisuuskatsauksen avulla, mitä potilaan ja hoitajan välisestä kohtaamisen kokemuksesta tiedetään. Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä tietoutta hyvästä potilaskohtaamisesta ja tukea hyvää kohtaamista käytännön hoitotyössä. Opinnäytetyömme aihe on tärkeä, sillä teoriatieto mahdollistaa sairaanhoitajan toiminnan perustelun. Se auttaa myös kyseenalaistamaan toimintamalleja sekä selkeyttämään arvoja ja olettamuksia. Potilaan hyvä kohtaaminen muodostuu hoitosuhteessa vuorovaikutuksen avulla.
Opinnäytetyöhön kuuluu kirjallisuuskatsauksen lisäksi toiminnallinen osio, joka toteutettiin Meilahden Kolmiosairaalan aulassa huhtikuussa 2019 osana HUS Helsingin ja Uudenmaan sairaalan eettistä teemaviikkoa. Teemaviikon aiheena oli Ilo hoitotyössä. Pyysimme tapahtumaan osallistuvia vastaamaan tutkimuskysymyksiimme, mistä muodostimme opinnäytetyön sivumateriaalin. Vertaamme sivumateriaalin tuloksia kirjallisuuskatsauksesta saatuihin tuloksiin.
Opinnäytetyön työskentelyä ohjasivat tutkimuskysymykset ”Mitkä asiat edistävät hyvää potilaskohtaamista?” sekä ”Mitkä asiat haittaavat hyvää potilaskohtaamista?”. Opinnäytetyön aineisto haettiin pääosin sähköisistä hoito- ja lääketieteellisistä viitetietokannoista Medline, Cinahl, Medic sekä käsinhaulla. Kirjallisuuskatsauksen aineisto analysoitiin induktiivista sisällönanalyysia mukaillen.
Tutkimuksista käy ilmi, että hoitotyön laatu ja potilas-hoitaja –suhteessa käytetyt vuorovaikutustaidot ovat keskeisimpiä potilaskohtaamiseen vaikuttavia tekijöitä. Meilahden eettisen viikon tapahtumasta saadut tulokset olivat samansuuntaisia opinnäytetyön kirjallisuuskatsauksen tulosten kanssa.
Tämän opinnäytetyön tuloksia voivat hyödyntää kaikki kohdatuksi tulemisen kokemuksesta kiinnostuneet sekä hoitotyön ammattilaiset peilatessaan omaa toimintaansa potilaskohtaamisessa. Tuloksia voidaan hyödyntää myös hoitoalan koulutustarkoituksiin.
Opinnäytetyöhön kuuluu kirjallisuuskatsauksen lisäksi toiminnallinen osio, joka toteutettiin Meilahden Kolmiosairaalan aulassa huhtikuussa 2019 osana HUS Helsingin ja Uudenmaan sairaalan eettistä teemaviikkoa. Teemaviikon aiheena oli Ilo hoitotyössä. Pyysimme tapahtumaan osallistuvia vastaamaan tutkimuskysymyksiimme, mistä muodostimme opinnäytetyön sivumateriaalin. Vertaamme sivumateriaalin tuloksia kirjallisuuskatsauksesta saatuihin tuloksiin.
Opinnäytetyön työskentelyä ohjasivat tutkimuskysymykset ”Mitkä asiat edistävät hyvää potilaskohtaamista?” sekä ”Mitkä asiat haittaavat hyvää potilaskohtaamista?”. Opinnäytetyön aineisto haettiin pääosin sähköisistä hoito- ja lääketieteellisistä viitetietokannoista Medline, Cinahl, Medic sekä käsinhaulla. Kirjallisuuskatsauksen aineisto analysoitiin induktiivista sisällönanalyysia mukaillen.
Tutkimuksista käy ilmi, että hoitotyön laatu ja potilas-hoitaja –suhteessa käytetyt vuorovaikutustaidot ovat keskeisimpiä potilaskohtaamiseen vaikuttavia tekijöitä. Meilahden eettisen viikon tapahtumasta saadut tulokset olivat samansuuntaisia opinnäytetyön kirjallisuuskatsauksen tulosten kanssa.
Tämän opinnäytetyön tuloksia voivat hyödyntää kaikki kohdatuksi tulemisen kokemuksesta kiinnostuneet sekä hoitotyön ammattilaiset peilatessaan omaa toimintaansa potilaskohtaamisessa. Tuloksia voidaan hyödyntää myös hoitoalan koulutustarkoituksiin.