Korkean teknologian palvelutuotteen tuotekehitystoiminnan parantaminen asiakkaan liiketoimintaympäristössä
Mäkelä, Mikko (2019)
Mäkelä, Mikko
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091918921
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091918921
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutustutaan teorian ja käytännön haastattelujen kautta tietoliikenneyrityksen tuotekehitysprosessiin ja sen parantamiseen. Työssä otettiin lähtökohdaksi asiakkaan tarpeiden kautta tapahtuva kehitystyö. Tuoteidean kulkeminen toimittajaorganisaation prosessin läpi ja sen jälkeen jalostuminen asiakkaan käyttöön on usein hankala. Voitaisiin puhua pitkästä ketjusta, jonka jokaisen lenkin tulee toimia, jotta tuote saadaan muovattua ideasta konkreettiseksi toiminnaksi.
Palveluprosessissa uusien tuotteiden markkinoille vienti voidaan jakaa karkeasti kahteen osaan. On testaus ja kokeilupuoli, jolloin asiakkaan kanssa tehdään tiivistä yhteistyötä ja pyritään ratkaisemaan konkreettisia asioita. Onnistuneen kehittämis- ja aloitusvaiheen jälkeen päästään syntyneen tuotteen jälkimmäiseen elinosioon, missä hallitaan tuotteen elinkaarta, parannetaan toimintoja, tehostetaan ja vähennetään kuluja.
Työn teoreettisen tutkimuksen lisäksi päädyttiin haastattelemaan sisäisiä ja ulkoisia toimijoita. Saatuja tuloksia verrattiin eri näkökulmien kesken, sekä olemassa olevaan teoriaan. Näistä vertailuista poimittiin osiot, joista saatiin rakennettua näkemys parannusta vaativista asioista. Näitä kohtia oli mm. sisäisten prosessien parantaminen, resursoinnin ja tavoitteellisuuden kasvattaminen, aktiivinen toiminta asiakasrajapinnassa, tuoteideoiden kypsyysarviointi ja viestiminen sekä toiminta tuotekehitysprojekteissa.
Palveluprosessissa uusien tuotteiden markkinoille vienti voidaan jakaa karkeasti kahteen osaan. On testaus ja kokeilupuoli, jolloin asiakkaan kanssa tehdään tiivistä yhteistyötä ja pyritään ratkaisemaan konkreettisia asioita. Onnistuneen kehittämis- ja aloitusvaiheen jälkeen päästään syntyneen tuotteen jälkimmäiseen elinosioon, missä hallitaan tuotteen elinkaarta, parannetaan toimintoja, tehostetaan ja vähennetään kuluja.
Työn teoreettisen tutkimuksen lisäksi päädyttiin haastattelemaan sisäisiä ja ulkoisia toimijoita. Saatuja tuloksia verrattiin eri näkökulmien kesken, sekä olemassa olevaan teoriaan. Näistä vertailuista poimittiin osiot, joista saatiin rakennettua näkemys parannusta vaativista asioista. Näitä kohtia oli mm. sisäisten prosessien parantaminen, resursoinnin ja tavoitteellisuuden kasvattaminen, aktiivinen toiminta asiakasrajapinnassa, tuoteideoiden kypsyysarviointi ja viestiminen sekä toiminta tuotekehitysprojekteissa.