Etäfysioterapian toimintamallin kehittäminen YTHS:n fysioterapiassa
Tamminen, Paula (2019)
Tamminen, Paula
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091818895
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091818895
Tiivistelmä
Terveyspalvelut ovat muutoksessa ja tämä koskee myös Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön toimintaa. Lakimuutos, joka mahdollistaa ammattikorkeakouluopiskelijoiden terveydenhuollon YTHS:llä, tulee kaksinkertaistamaan asiakasmäärän vuonna 2021. Tähän valmistaudutaan kehittämällä uusia palvelumalleja ja hyödyntämällä digitaalisia ratkaisuja. Opinnäytetyö on tehty Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiölle fysioterapian etävastaanoton toimintamallin kehittämiseksi.
Opinnäytetyössä työstettiin palvelumuotoilun keinoin toimintamalli fysioterapian videovastaanottoa varten. Videovastaanoton pilotti tehtiin YTHS:llä syksyllä 2018 ja sen kesto oli 3,5 kuukautta. Videoyhteys tapahtui terveyspalveluyksiköiden välillä niin, että asiakas oli oman alueensa YTHS:n palvelupisteen tiloissa. Videovastaanottoja kertyi 44 kappaletta ja niistä saatiin hyvää palautetta asiakkailta sekä ammattilaisilta. Videovastaanotto koettiin toimivana työkaluna asiakkaan tilanteen arvioinnissa, ohjauksessa ja neuvonnassa.
Ammattilaisilta ja asiakkailta pyydettiin palautetta jokaisen videovastaanoton päätteeksi kyselylomakkeen avulla. Avoimet vastaukset käsiteltiin sisällön analyysillä. Näiden palautteiden avulla muokattiin ensimmäistä toimintamallia. Keskeisiä kehittämiskohtia olivat asiakkaiden rajaaminen, videovastaanoton järjestelyt ja yhteistyö hoitajien kanssa, vastaanoton ajallinen kesto ja sen jälkeen tarvittava aika sähköiseen asiointiin. Tämän lisäksi itse fysioterapiatapahtumassa oli paljon opittavaa kuvan, tilan ja valon kanssa toimimisesta sekä arvioinnin ja ohjaamisen suhteen.
Kokemukset videovälitteisestä fysioterapiasta ovat arvokkaita toimintaa kehitettäessä. Fysioterapian videovastaanoton toimintamalli on hyvä alustus seuraavaan vaiheeseen, jossa videovastaanotto on mahdollinen asiakkaan omalla laitteella. Videovastaanotto on uusi mahdollisuus tavoittaa asiakas paikasta riippumatta.
Opinnäytetyössä työstettiin palvelumuotoilun keinoin toimintamalli fysioterapian videovastaanottoa varten. Videovastaanoton pilotti tehtiin YTHS:llä syksyllä 2018 ja sen kesto oli 3,5 kuukautta. Videoyhteys tapahtui terveyspalveluyksiköiden välillä niin, että asiakas oli oman alueensa YTHS:n palvelupisteen tiloissa. Videovastaanottoja kertyi 44 kappaletta ja niistä saatiin hyvää palautetta asiakkailta sekä ammattilaisilta. Videovastaanotto koettiin toimivana työkaluna asiakkaan tilanteen arvioinnissa, ohjauksessa ja neuvonnassa.
Ammattilaisilta ja asiakkailta pyydettiin palautetta jokaisen videovastaanoton päätteeksi kyselylomakkeen avulla. Avoimet vastaukset käsiteltiin sisällön analyysillä. Näiden palautteiden avulla muokattiin ensimmäistä toimintamallia. Keskeisiä kehittämiskohtia olivat asiakkaiden rajaaminen, videovastaanoton järjestelyt ja yhteistyö hoitajien kanssa, vastaanoton ajallinen kesto ja sen jälkeen tarvittava aika sähköiseen asiointiin. Tämän lisäksi itse fysioterapiatapahtumassa oli paljon opittavaa kuvan, tilan ja valon kanssa toimimisesta sekä arvioinnin ja ohjaamisen suhteen.
Kokemukset videovälitteisestä fysioterapiasta ovat arvokkaita toimintaa kehitettäessä. Fysioterapian videovastaanoton toimintamalli on hyvä alustus seuraavaan vaiheeseen, jossa videovastaanotto on mahdollinen asiakkaan omalla laitteella. Videovastaanotto on uusi mahdollisuus tavoittaa asiakas paikasta riippumatta.