Ryhmätunti osana 9.luokan terveystarkastusta
Kaarlenkaski, Sanna (2019)
Kaarlenkaski, Sanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091818593
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091818593
Tiivistelmä
Huoli nuorten syrjäytymisestä, hyvinvoinnista ja palveluihin kiinnittymisestä on kasvava ilmiö. Syrjäytymiseen liittyy usein terveyden kannalta epäedulliset elämäntavat. Tukemalla nuoria terveyttä edistäviin elämäntapoihin, voidaan lisätä hyvinvointia ja ennalta ehkäistä syrjäytymistä. Kouluterveydenhuolto tavoittaa lähes kaikki peruskouluikäiset ja heidän perheensä sekä pyrkii vaikuttamaan koululaisten asenteisiin ja kykyyn tehdä terveellisiä valintoja. Kouluterveydenhuollon etuna on vuosittaiset terveystarkastukset ja nuorten tapaaminen heidän luonnollisessa ympäristössään. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää kouluterveydenhuollon palvelumuotoja, vahvistaa asiakkaiden ja työntekijöiden osallisuutta sekä pyrkiä kohdentamaan kouluterveydenhoitajan resursseja tehokkaammin syrjäytymisriskissä oleville nuorille. Tavoitteina oli osallistaa oppilaita olemaan mukana heille suunnattujen palveluiden suunnittelussa ja kehittää yhdessä työyhteisön projektiryhmän kanssa uusi työmenetelmä 9.luokan terveystarkastukseen.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä ja se vaiheistettiin kolmeen osaan. 1. vaiheessa nuoria osallistettiin kyselylomakkeen muodossa, 2. vaiheessa työyhteisön projektiryhmä kehitti Kahoot-oppimipeliä hyödyntäen vuorovaikutuksellisen ryhmätunnin 9.luokan terveystarkastuksen rinnalle. Lisäksi projektiryhmä kokosi terveydenhoitajille 18-sivuisen manuaali tunnin pitämisen tueksi. Lopuksi uusi työmenetelmä pilotoitiin ja arvioitiin oppilaiden sekä terveydenhoitajien toimesta.
Johtopäätöksenä todettiin ryhmätunnin olleen suhteellisen toimiva ja nuorille mielekäs tapa käsitellä terveellisiä elämäntapoja. Työmenetelmää voidaan hyödyntää muissa terveystarkastuksissa. Kehittämisehdotuksina todettiin vuorovaikutuksellisen ryhmätunnin tarvitsevan jatkokehittämistä ja kustannustehokkuuden arviointia.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä ja se vaiheistettiin kolmeen osaan. 1. vaiheessa nuoria osallistettiin kyselylomakkeen muodossa, 2. vaiheessa työyhteisön projektiryhmä kehitti Kahoot-oppimipeliä hyödyntäen vuorovaikutuksellisen ryhmätunnin 9.luokan terveystarkastuksen rinnalle. Lisäksi projektiryhmä kokosi terveydenhoitajille 18-sivuisen manuaali tunnin pitämisen tueksi. Lopuksi uusi työmenetelmä pilotoitiin ja arvioitiin oppilaiden sekä terveydenhoitajien toimesta.
Johtopäätöksenä todettiin ryhmätunnin olleen suhteellisen toimiva ja nuorille mielekäs tapa käsitellä terveellisiä elämäntapoja. Työmenetelmää voidaan hyödyntää muissa terveystarkastuksissa. Kehittämisehdotuksina todettiin vuorovaikutuksellisen ryhmätunnin tarvitsevan jatkokehittämistä ja kustannustehokkuuden arviointia.