Hur integrera matproduktion med turismen på Jurmo, Åland?
Karlström, Marianne (2019)
Karlström, Marianne
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091718563
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091718563
Tiivistelmä
Mitt examensarbete handlar om hur man kan integrera matproduktion med turism på Jurmo, en ö i den åländska skärgården.
Matturismen är en växande trend både i Finland och i Sverige. Båda länderna har tagit fram strategier för hur länderna ska positionera sig som matdestinationer. Teorierna som används är från litteratur om hur man når framgång inom matturismen.
Jag ville ta reda på hur man kan integrera matproduktionen och genuina upplevelser av hur livet tedde sig under självhushållningens tid på Jurmo så att allt blir till en helhet som är intressant för besökarna och samtidigt gagnar de fastboende.
Jag har använt mig av kvalitativ metod och ostrukturerade intervjuer.
Teorierna visar att de viktigaste faktorerna är att ha genuina berättelser och en vision om vad man vill berätta. Samarbete behövs för att bli till en helhet och marknadsföring för att nå ut till besökarna. Resultatet visar att Jurmo har allt detta och slutsatsen är att det finns goda möjligheter till framgång med att kombinera matproduktion och turism.
Matturismen är en växande trend både i Finland och i Sverige. Båda länderna har tagit fram strategier för hur länderna ska positionera sig som matdestinationer. Teorierna som används är från litteratur om hur man når framgång inom matturismen.
Jag ville ta reda på hur man kan integrera matproduktionen och genuina upplevelser av hur livet tedde sig under självhushållningens tid på Jurmo så att allt blir till en helhet som är intressant för besökarna och samtidigt gagnar de fastboende.
Jag har använt mig av kvalitativ metod och ostrukturerade intervjuer.
Teorierna visar att de viktigaste faktorerna är att ha genuina berättelser och en vision om vad man vill berätta. Samarbete behövs för att bli till en helhet och marknadsföring för att nå ut till besökarna. Resultatet visar att Jurmo har allt detta och slutsatsen är att det finns goda möjligheter till framgång med att kombinera matproduktion och turism.