Visuaalisen romaanin suunnittelu, tuotanto ja markkinointi
Pentikäinen, Hanna (2019)
Pentikäinen, Hanna
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091218448
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091218448
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli suunnitella, luoda ja julkaista kokonainen peli ja oppia pelituotannon jokaisesta osa-alueesta suunnittelusta ohjelmointiin ja markkinointiin. Jotta projekti ei paisuisi liikaa, lajityypiksi valittiin visuaalinen romaani, tai puhtaasti tarinavetoinen peli. Peli toteutettiin Ren’py-moottorilla ja grafiikka pikselitaidetekniikalla Aseprite-ohjelmaa käyttäen.
Pelin tarinan, musiikin ja pieni osa grafiikan tekemisestä ulkoistettiin. Insinöörityössä perehdyttiin myös siihen, kuinka toisia osapuolia piti ohjata ja mitä asioita tulee ottaa huomioon, jos ulkoistaa osan pelistä. Selvisi, että tarkkojen referenssien tekeminen on tärkeää, jotta projektin visio pysyy yhtenäisenä.
Isona osana insinöörityötä haluttiin tutkia pelien markkinointia ja sen vaikutusta pelin menestymiseen. Julkaisusta saatua dataa päätettiin verrata aikaisempaan samankaltaiseen peliin, joka oli julkaistu elokuussa 2018. Projektien suurimpana erona oli, ettei ensimmäistä markkinoitu ollenkaan. Selvisi, että markkinoinnin määrä vaikuttaa paljon pelin menestykseen.
Projektin alettua todettiin, että tarina paisuisi niin suureksi, että koko visuaalista romaania ei voitaisi toteuttaa tätä insinöörityötä varten. Insinöörityö päätettiin rajata esittelyversioon, joka kattaisi ensimmäisen neljänneksen lopullisesta tuotteesta. Esittelyversio pelistä julkaistiin Itch.io-alustalla toukokuussa 2019 ja Steam-alustalla heinäkuussa 2019. Kumpaakin alustaa seurattiin kuukauden verran julkaisun jälkeen, jotta saatiin tarpeeksi dataa kahden projektin ja niiden menestyksen vertaamiseen. Insinöörityötä varten tehty peli menestyi kaiken kaikkiaan paljon paremmin kuin aiempi peli.
Tuotteen tilasi helsinkiläinen pieni pelejä julkaiseva yhtiö, jolla on toimintaa digitaalisella Steam-pelikauppapaikalla. Sopimuksen mukaan yhtiö julkaisee pelin kauppapaikalla kymmenen prosentin nettotuottoa vastaan.
Pelin tarinan, musiikin ja pieni osa grafiikan tekemisestä ulkoistettiin. Insinöörityössä perehdyttiin myös siihen, kuinka toisia osapuolia piti ohjata ja mitä asioita tulee ottaa huomioon, jos ulkoistaa osan pelistä. Selvisi, että tarkkojen referenssien tekeminen on tärkeää, jotta projektin visio pysyy yhtenäisenä.
Isona osana insinöörityötä haluttiin tutkia pelien markkinointia ja sen vaikutusta pelin menestymiseen. Julkaisusta saatua dataa päätettiin verrata aikaisempaan samankaltaiseen peliin, joka oli julkaistu elokuussa 2018. Projektien suurimpana erona oli, ettei ensimmäistä markkinoitu ollenkaan. Selvisi, että markkinoinnin määrä vaikuttaa paljon pelin menestykseen.
Projektin alettua todettiin, että tarina paisuisi niin suureksi, että koko visuaalista romaania ei voitaisi toteuttaa tätä insinöörityötä varten. Insinöörityö päätettiin rajata esittelyversioon, joka kattaisi ensimmäisen neljänneksen lopullisesta tuotteesta. Esittelyversio pelistä julkaistiin Itch.io-alustalla toukokuussa 2019 ja Steam-alustalla heinäkuussa 2019. Kumpaakin alustaa seurattiin kuukauden verran julkaisun jälkeen, jotta saatiin tarpeeksi dataa kahden projektin ja niiden menestyksen vertaamiseen. Insinöörityötä varten tehty peli menestyi kaiken kaikkiaan paljon paremmin kuin aiempi peli.
Tuotteen tilasi helsinkiläinen pieni pelejä julkaiseva yhtiö, jolla on toimintaa digitaalisella Steam-pelikauppapaikalla. Sopimuksen mukaan yhtiö julkaisee pelin kauppapaikalla kymmenen prosentin nettotuottoa vastaan.