Lappeenrantalaisten 4-5 -luokkalaisten hyvinvoinnin tila nyt ja tulevaisuudessa
Lappalainen, Maiju; Paajanen, Raila (2019)
Lappalainen, Maiju
Paajanen, Raila
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091218447
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091218447
Tiivistelmä
Koululaisten hyvinvointi on viimeisen vuosikymmenen aikana pääsääntöisesti parantuntu. Koettu terveydentila, terveystottumukset, sosiaaliset suhteet ja kouluyhteisöjen ilmapiiri ovat kehittyneet positiivisesti. Lapsen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin vaikuttavat osallisuuden kokemukset, vapaa-ajan harrastukset, ystävyyssuhteet, oppiminen ja kouluyhteisö sekä kasvuympäristön turvallisuus. Hyvinvointi- ja terveyserot kasvavat pahoinvointi kasautuu ja siirtyy herkästi yli sukupolvien.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata ja arvioida lappeenrantalaisten 4-5 -luokkalaisten lasten hyvinvoinnin tilaa kouluterveyskyselyn tulosten ja tehtyjen toimenpiteiden perusteella. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietoisuutta lasten hyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä, joita voidaan hyödyntää kaupungin päätöksen teossa ja lasten hyvinvointiin liittyvien asioiden suunnittelussa. Opinnäytetyössä esitellään kehittämisehdotuksia koululaisten hyvinvoinnin edistämiseksi.
Opinnäytetyössä käytettiin kouluterveyskyselyn tuloksia Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sähköisestä tulospalvelusta. Lisäksi Lapsiystävällinen Lappeenranta -koordinaatioryhmä osallistui Learning Cafe -työpajaan, jonka tulokset analysoitiin teemoittain teorialähtöisesti.
Tuloksissa nousi esiin erityisesti osallisuuteen liittyvät asiat, kuten kaverisuhteiden polarisaatio ja ylisukupolvinen syrjäytyminen. Perusopetukseen, oppilashuoltoon ja neuvolapalveluihin kaivattiin parempia resursseja vanhemmuuden tukemiseen ja syrjäytymiskierteen ehkäisyyn. Kaupungissa koululaisten lähiliikuntapaikkojen lisääminen ja harrastustoiminnan tukeminen koettiin tehokkaiksi hyvinvoinnin lisääjiksi. Kouluterveyskyselyn tulosten mukaan lappeenrantalaiset neljäs- ja viidesluokkalaiset olivat tyytyväisempiä elämäänsä kuin ikätoverinsa muualla maassa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata ja arvioida lappeenrantalaisten 4-5 -luokkalaisten lasten hyvinvoinnin tilaa kouluterveyskyselyn tulosten ja tehtyjen toimenpiteiden perusteella. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietoisuutta lasten hyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä, joita voidaan hyödyntää kaupungin päätöksen teossa ja lasten hyvinvointiin liittyvien asioiden suunnittelussa. Opinnäytetyössä esitellään kehittämisehdotuksia koululaisten hyvinvoinnin edistämiseksi.
Opinnäytetyössä käytettiin kouluterveyskyselyn tuloksia Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sähköisestä tulospalvelusta. Lisäksi Lapsiystävällinen Lappeenranta -koordinaatioryhmä osallistui Learning Cafe -työpajaan, jonka tulokset analysoitiin teemoittain teorialähtöisesti.
Tuloksissa nousi esiin erityisesti osallisuuteen liittyvät asiat, kuten kaverisuhteiden polarisaatio ja ylisukupolvinen syrjäytyminen. Perusopetukseen, oppilashuoltoon ja neuvolapalveluihin kaivattiin parempia resursseja vanhemmuuden tukemiseen ja syrjäytymiskierteen ehkäisyyn. Kaupungissa koululaisten lähiliikuntapaikkojen lisääminen ja harrastustoiminnan tukeminen koettiin tehokkaiksi hyvinvoinnin lisääjiksi. Kouluterveyskyselyn tulosten mukaan lappeenrantalaiset neljäs- ja viidesluokkalaiset olivat tyytyväisempiä elämäänsä kuin ikätoverinsa muualla maassa.