Infograafista ideaan — uraohjausmateriaalia maahanmuuttajataustaisille nuorille
Kaila, Nea (2019)
Kaila, Nea
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091218427
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091218427
Tiivistelmä
Monimuotoisessa opinnäytetyössäni kehitettiin kohdennettua ja räätälöityä ammatti- ja uraohjausmateriaalia maahanmuuttajataustaisille nuorille. Opinnäytetyöni on osa Metropolian CONNEXT-hanketta. Hankkeen tarkoituksena on vahvistaa koulutuksessa aliedustettujen, maahanmuuttajataustaisten nuorten miesten ja heidän läheistensä osaamista ja motivaatiota uravalintojen suhteen, sekä tukea peruskoulun jälkeistä koulutukseen siirtymistä. Osana tätä hanketta opinnäytetyöni kehittämistehtäväksi muodostui suunnitella ja toteuttaa suomalaista koulujärjestelmää selkeyttävät infograafien prototyypit. Opinnäytetyössäni oli kyse kohderyhmän kanssa yhdessä toteutettavasta kehittämistyöstä. Kehittäminen tapahtui yhdessä Myllypuron yläkoulun valmistavan luokan kanssa.
Opinnäytetyöni teoreettinen viitekehys muodostuu syrjäytymisestä, sosialisaation kehittymisestä, nuoruuden erityispiirteistä, toimijuudesta ja erityisesti toimijuudesta osana ammatinvalintateorioita. Työni päätematiikka on toimijuus ja sen tukeminen. Monimuotoisen opinnäytetyön toteutuksen ja kehittämisen kannalta oli tärkeää perehtyä myös ohjauksen teorioihin, erityisesti monikulttuuriseen ohjaukseen ja sen erityispiirteisiin.
Arvioin nuorten toimijuuden vahvistumista havainnoimalla Myllypuron valmistavan luokan työpajaa sekä oppilaiden vanhempainiltaa. Huomioideni mukaan erityisesti toiminnallisten harjoitteiden käyttö osana näitä ohjaustuokioita sai nuoret osallistumaan ja innostumaan aiheesta. Keräsin myös kirjallista palautetta infograafien prototyyppien toimivuudesta tulevilta käyttäjäryhmiltä: valmistavan luokan opettajilta, oppilaiden ohjaajilta ja muilta maahanmuuttajataustaisten nuorten parissa työskenteleviltä ammattilaisilta.
Opinnäytetyöni pohjalta voidaan todeta, että selkeälle ja visuaalisemmalle opintomateriaalille on kysyntää. Opinnäytetyössäni luotiin sellaista käytännönläheistä oppimismateriaalia, jota voi hyödyntää ja käyttää syrjäytymistä ehkäisevässä työssä.
Opinnäytetyöni teoreettinen viitekehys muodostuu syrjäytymisestä, sosialisaation kehittymisestä, nuoruuden erityispiirteistä, toimijuudesta ja erityisesti toimijuudesta osana ammatinvalintateorioita. Työni päätematiikka on toimijuus ja sen tukeminen. Monimuotoisen opinnäytetyön toteutuksen ja kehittämisen kannalta oli tärkeää perehtyä myös ohjauksen teorioihin, erityisesti monikulttuuriseen ohjaukseen ja sen erityispiirteisiin.
Arvioin nuorten toimijuuden vahvistumista havainnoimalla Myllypuron valmistavan luokan työpajaa sekä oppilaiden vanhempainiltaa. Huomioideni mukaan erityisesti toiminnallisten harjoitteiden käyttö osana näitä ohjaustuokioita sai nuoret osallistumaan ja innostumaan aiheesta. Keräsin myös kirjallista palautetta infograafien prototyyppien toimivuudesta tulevilta käyttäjäryhmiltä: valmistavan luokan opettajilta, oppilaiden ohjaajilta ja muilta maahanmuuttajataustaisten nuorten parissa työskenteleviltä ammattilaisilta.
Opinnäytetyöni pohjalta voidaan todeta, että selkeälle ja visuaalisemmalle opintomateriaalille on kysyntää. Opinnäytetyössäni luotiin sellaista käytännönläheistä oppimismateriaalia, jota voi hyödyntää ja käyttää syrjäytymistä ehkäisevässä työssä.