Osaaminen näkyväksi: Vantaan nuorten työpajojen osaamisen tunnistamisen kehittämistyön kokemuksia
Eskola, Jennika (2019)
Eskola, Jennika
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091218426
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091218426
Tiivistelmä
Opinnäytteeni on osaaminen näkyväksi Vantaan nuorten työpajoilla, kehittämistyön kuvaus opinnollistamisesta ja sen kokemuksista. Tilaajana Vantaan nuorisopalvelut ja nuorten työpajat. Vantaalla on tunnistettu osaamista työpajalla ja sitä on verrattu ammatillisen koulutuksen tutkinnonosiin. Osaamisen tunnistamisen systemaattinen työ on aloitettu 2014-2016 Nuorelle Ammatti!- hankkeessa jossa laadittiin dokumentit sen toteuttamiseen. Ammatillisen koulutuksen reformi eli uudistus kuitenkin toi tarpeen päivittää dokumentit ja tarkoituksenani oli saada ajantasaiset ja helposti käytettävät materiaalit tapahtuvaan osaamisen tunnistamisen välineeksi. Tavoite oli käydä läpi opinnollistamisen dokumentit eli osaamistodistus ja oppimisympäristökuvaukset, päivittää ne oikeille tutkinnonosien nimille ja lisätä uusia toimintamuotoja vastaavia sisältöjä niihin. Osaamisen tunnistaminen on työpajatoiminnassa tärkeää sillä toiminta on samankaltaista kuin ammatillisessa koulutuksessa ja osaamisen tunnistaminen voi helpottaa nuoren koulutukseen tai työelämään pääsyä. Kehittämistyö sisälsi yhdessä työpajaohjaajien kanssa tehtyjä toimintaympäristökuvauksia ja toiminnan kuvausten päivittämistä. Tein yksilöhaastatteluja joiden pohjalta laadin dokumentteihin ajantasaista tietoa. Keräsin tietoa muista hankkeista missä kehitetään opinnollistamista ja vertasin sitä Vantaalla tehtyyn työhön. Olen osallistunut seminaareihin ja hankkinut tietoa ammattikirjallisuudesta. Laadin myös webropol- kyselyn Vantaan nuorten työpajojen ohjaajille, kokemuksia valmiin työn merkityksestä ja tarpeellisuudesta omalle työlle.
Päivittämistyön tuloksena Vantaan nuorten työpajoilla on nyt uudistetut ja ajantasaiset
työpajaympäristöön soveltuvat osaamisen tunnistamisen dokumentit, joita on helppo käyttää nuoren motivoinnin ja minäpystyvyyden tukena, sekä työpajaohjaajan työn suunnittelun tukena. Oppimisympäristöt mahdollistavat erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden työssäoppisjaksojentoteuttamista työpajalla, sosiaalisen tuen kanssa. Osaamisen tunnistamisen systemaattinen työmahdollistaa sen että työpajat toimivat koulutuksen ja työelämän rajapinnalla, ja on merkittävä tekijä erityisen tuen oppimisympäristönä.
Päivittämistyön tuloksena Vantaan nuorten työpajoilla on nyt uudistetut ja ajantasaiset
työpajaympäristöön soveltuvat osaamisen tunnistamisen dokumentit, joita on helppo käyttää nuoren motivoinnin ja minäpystyvyyden tukena, sekä työpajaohjaajan työn suunnittelun tukena. Oppimisympäristöt mahdollistavat erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden työssäoppisjaksojentoteuttamista työpajalla, sosiaalisen tuen kanssa. Osaamisen tunnistamisen systemaattinen työmahdollistaa sen että työpajat toimivat koulutuksen ja työelämän rajapinnalla, ja on merkittävä tekijä erityisen tuen oppimisympäristönä.