Yrityksiin kohdistuvat huijaukset
Rahkonen, Anna-Maija; Varde, Anne (2019)
Rahkonen, Anna-Maija
Varde, Anne
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091218422
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091218422
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee yrityksiin kohdistuvia huijauksia. Yrityksiin kohdistuvat huijaukset ovat suuri ongelma, josta kuitenkaan ei ole paljoa tutkimusta. Huijauksissa menetetään joka vuosi merkittäviä summia rahaa suoraan huijauksissa sekä välillisesti niiden selvittelyyn kuluvana työpanoksena. Lisäksi huijauksilla on monenlaisia psykologisia vaikutuksia.
Opinnäytetyö on tehty Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) toimeksiannosta helmi-toukokuussa 2019. Työssä esitellään kymmenen yleistä huijauskategoriaa, joiden alle mahtuu monenlaisia huijauksia. Huijaustapausten lisäksi työssä esitellään keinoja, joilla huijauksia pyritään torjumaan. Työn näkökulma on kansainvälinen, eli sekä tapauksia että torjuntakeinoja esitellään useista maista. Aiheen laajuuden ja kansainvälisen näkökulman takia työ on toteutettu parityönä, jotta saadaan katettua mahdollisimman laaja alue kielellisesti ja maantieteellisesti.
Keskeisin tutkimuksessa käytetty kirjoitettu lähde oli Helena Tuorilan selvitys Pieniin ja keskisuuriin yrityksiin kohdistuvat huijaukset vuodelta 2017. Lisäksi lähteenä hyödynnettiin asiantuntijahaastatteluita. Koska aiheesta ei ole tehty paljoa tutkimusta, työssä käytetty tieto on kerätty pienistä paloista useista lähteistä muutaman suuremman aihetta käsittelevän julkaisun sijaan. Iso osa työn toteuttamista oli mediaseuranta monella kielellä tapauskuvausten löytämiseksi ja kansainvälisen kokonaiskuvan saamiseksi.
Tutkimuksen keskeisin havainto on, että tietoa huijauksista pitää olla lisää. Tietoa pitää olla saatavilla helposti ja heti yrityksen perustamisen alkuvaiheessa, jotta yrittäjät voivat välttyä huijauksiin lankeamiselta. Huijauksista on myös kerättävä tilastotietoa, jotta niitä voidaan torjua paremmin.
Opinnäytetyön myötä piirtyy yleiskuva yrityksiin kohdistuvien huijausten tämänhetkisestä tilanteesta. Työssä annetaan ehdotuksia, joiden pohjalta Suomessa voidaan lähteä kehittämään huijausten vastaista toimintaa. Ehdotukset perustuvat tutkimuksen aikana tehtyihin havaintoihin Suomessa vallitsevasta tilanteesta sekä erityisesti ideoihin, jotka nousivat muiden maiden toimintatavoista.
Opinnäytetyön aihe on erityisen sopiva johdon assistenttityön ja kielten koulutusohjelmaan, sillä assistentit ovat keskeisessä roolissa organisaatioissa. He voivat tietämyksellään ja toiminnallaan estää huijauksiin lankeamisen yrityksissä. Tieto yrityksiin kohdistuvista huijauksista on tärkeä osa hyvää liiketoimintaosaamista.
Opinnäytetyö on tehty Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) toimeksiannosta helmi-toukokuussa 2019. Työssä esitellään kymmenen yleistä huijauskategoriaa, joiden alle mahtuu monenlaisia huijauksia. Huijaustapausten lisäksi työssä esitellään keinoja, joilla huijauksia pyritään torjumaan. Työn näkökulma on kansainvälinen, eli sekä tapauksia että torjuntakeinoja esitellään useista maista. Aiheen laajuuden ja kansainvälisen näkökulman takia työ on toteutettu parityönä, jotta saadaan katettua mahdollisimman laaja alue kielellisesti ja maantieteellisesti.
Keskeisin tutkimuksessa käytetty kirjoitettu lähde oli Helena Tuorilan selvitys Pieniin ja keskisuuriin yrityksiin kohdistuvat huijaukset vuodelta 2017. Lisäksi lähteenä hyödynnettiin asiantuntijahaastatteluita. Koska aiheesta ei ole tehty paljoa tutkimusta, työssä käytetty tieto on kerätty pienistä paloista useista lähteistä muutaman suuremman aihetta käsittelevän julkaisun sijaan. Iso osa työn toteuttamista oli mediaseuranta monella kielellä tapauskuvausten löytämiseksi ja kansainvälisen kokonaiskuvan saamiseksi.
Tutkimuksen keskeisin havainto on, että tietoa huijauksista pitää olla lisää. Tietoa pitää olla saatavilla helposti ja heti yrityksen perustamisen alkuvaiheessa, jotta yrittäjät voivat välttyä huijauksiin lankeamiselta. Huijauksista on myös kerättävä tilastotietoa, jotta niitä voidaan torjua paremmin.
Opinnäytetyön myötä piirtyy yleiskuva yrityksiin kohdistuvien huijausten tämänhetkisestä tilanteesta. Työssä annetaan ehdotuksia, joiden pohjalta Suomessa voidaan lähteä kehittämään huijausten vastaista toimintaa. Ehdotukset perustuvat tutkimuksen aikana tehtyihin havaintoihin Suomessa vallitsevasta tilanteesta sekä erityisesti ideoihin, jotka nousivat muiden maiden toimintatavoista.
Opinnäytetyön aihe on erityisen sopiva johdon assistenttityön ja kielten koulutusohjelmaan, sillä assistentit ovat keskeisessä roolissa organisaatioissa. He voivat tietämyksellään ja toiminnallaan estää huijauksiin lankeamisen yrityksissä. Tieto yrityksiin kohdistuvista huijauksista on tärkeä osa hyvää liiketoimintaosaamista.