Sisäinen motivaatio myyjän työssä
Flander, Jarmo (2019)
Flander, Jarmo
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091118380
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091118380
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää toimeksiantajan Prime Sales Oy:n
myyntihenkilöstön sisäisen motivaation tasoa sekä selvittää, miltä osin yritys tällä
hetkellä hyödyntää sisäistä motivaatiota ja missä on mahdollisia kehityskohtia. Tarkoituksena tuottaa yrityksen esimiehille ja johdolle arvokasta tietoa, jota he voivat
tulevaisuudessa hyödyntää.
Tutkimus suoritettiin kyselytutkimuksena kaikille toimeksiantoyrityksen myyntityöntekijöille sekä esimiehille. Tutkimus suoritettiin 2019 keväällä.
Tutkimus erottelee kaikki sisäisen motivaation taustalla olevat ihmisen psykologiset
perustarpeet toisistaan ja näin ollen mahdollistaa niiden erillisen arvioinnin. Tutkimuksesta käy ilmi, mitä perustarpeita yritys tällä hetkellä omalla toiminnallaan ruokkii, missä on eniten kehitettävää ja miten heikkouksia pystyy vahvistamaan. Tutkimus tuo konkretiaa henkilöstön motivaation tasosta, jota monesti on hyvin hanakala
arvioida.
myyntihenkilöstön sisäisen motivaation tasoa sekä selvittää, miltä osin yritys tällä
hetkellä hyödyntää sisäistä motivaatiota ja missä on mahdollisia kehityskohtia. Tarkoituksena tuottaa yrityksen esimiehille ja johdolle arvokasta tietoa, jota he voivat
tulevaisuudessa hyödyntää.
Tutkimus suoritettiin kyselytutkimuksena kaikille toimeksiantoyrityksen myyntityöntekijöille sekä esimiehille. Tutkimus suoritettiin 2019 keväällä.
Tutkimus erottelee kaikki sisäisen motivaation taustalla olevat ihmisen psykologiset
perustarpeet toisistaan ja näin ollen mahdollistaa niiden erillisen arvioinnin. Tutkimuksesta käy ilmi, mitä perustarpeita yritys tällä hetkellä omalla toiminnallaan ruokkii, missä on eniten kehitettävää ja miten heikkouksia pystyy vahvistamaan. Tutkimus tuo konkretiaa henkilöstön motivaation tasosta, jota monesti on hyvin hanakala
arvioida.