AR-alustat Unity-Pelimoottorille
Santtu, Lamminpää (2019)
Santtu, Lamminpää
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091018345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091018345
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä HAMK Smart -tutkimusyksikön tietämystä lisätyn todellisuuden työkaluista, joita voidaan käyttää Unity-pelimoottorilla. Opinnäytetyön tavoitteena oli testata kappaleen tunnistusta valituilla AR-työkalulla.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen työ, jossa suunniteltiin taulukot valit-tujen AR-alustojen ominaisuuksien vertailuun. Taulukoista saatujen tietojen perusteella valittiin kaksi työkalua, joilla testattiin kappaleen tunnistusta hissin yläkiinnikkeille. Teoriaosuudessa lukija saa käsityksen siitä mitä ovat pelimoottorit. Erityisesti tarkastelun kohteena unity pelimoottori ennen käytännön osuudessa vertailtuja AR-alustoja. Ver-tailuun valitsin viisi AR-työkalua, joista dokumentoitiin alustojen perustoiminnot verkkolähteistä saaduilla tiedoilla.
Opinnäytetyössä tehtiin kappaleentunnistussovellus kahdella eri Aug-mented Reality -alustalla, jotka valittiin vertailutaulukosta saatujen tietojen perusteella. Sovelluksen tekeminen onnistui molemmille alustoille, mutta ei täysin niin kuin oli suunniteltu.
Opinnäytetyön aikana opin paljon asioita AR-alustojen käyttämistä toiminnoista ja opin käyttämään unity pelimoottoria paremmin, jota olin käyttänyt vain muutamaan otteeseen ennen opinnäytetyön aloittamista. Toinen alustoista ei onnistunut tunnistamaan haluttuja kappaleita, joten tunnistusta testattiin muilla kappaleilla.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen työ, jossa suunniteltiin taulukot valit-tujen AR-alustojen ominaisuuksien vertailuun. Taulukoista saatujen tietojen perusteella valittiin kaksi työkalua, joilla testattiin kappaleen tunnistusta hissin yläkiinnikkeille. Teoriaosuudessa lukija saa käsityksen siitä mitä ovat pelimoottorit. Erityisesti tarkastelun kohteena unity pelimoottori ennen käytännön osuudessa vertailtuja AR-alustoja. Ver-tailuun valitsin viisi AR-työkalua, joista dokumentoitiin alustojen perustoiminnot verkkolähteistä saaduilla tiedoilla.
Opinnäytetyössä tehtiin kappaleentunnistussovellus kahdella eri Aug-mented Reality -alustalla, jotka valittiin vertailutaulukosta saatujen tietojen perusteella. Sovelluksen tekeminen onnistui molemmille alustoille, mutta ei täysin niin kuin oli suunniteltu.
Opinnäytetyön aikana opin paljon asioita AR-alustojen käyttämistä toiminnoista ja opin käyttämään unity pelimoottoria paremmin, jota olin käyttänyt vain muutamaan otteeseen ennen opinnäytetyön aloittamista. Toinen alustoista ei onnistunut tunnistamaan haluttuja kappaleita, joten tunnistusta testattiin muilla kappaleilla.