Aluksen keulamuotoilun kehitys
Viitala, Joel (2019)
Viitala, Joel
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091018336
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091018336
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli keulamuotoilun kehitys ja tehokkuus aluksissa. Opinnäytetyössä käsiteltiin lyhyesti laivan hydrodynamiikkaa, selvitettiin miten keulapaksunnos muuttaa sitä ja mitä hyötyjä keulapaksunnoksesta on. Työssä esiteltiin erilaisia keularakenteita ja innovaatioita aluksen tehokkuuden parantamiseksi.
Ekologisuus ja tehokkuus ovat olleet merenkulussa puheenaiheena pitkään, joten jo laivan rungon suunnittelussa pyritään minimoimaan veden aiheuttama vastus. Siksi aluksen hydrodynaamisten ominaisuuksien ymmärtäminen ja käsitteleminen on yksi tärkeimmistä osa-alueista laivanrakennuksessa.
Aineistoa laivan hydrodynamiikasta ja keulan muodon merkityksestä on hankittu pääosin internetlähteistä.
Opinnäytetyössä on myös katsaus tulevaisuuteen ja pohdintaa siitä, miten laivojen rungon muodoilla ja erilaisilla järjestelmillä vähennetään virtausvastusta pyrkien entistä ilmastoystävällisempään ja tehokkaampaan kauppamerenkulkuun. The subject of this thesis was the development and effectiveness of bow design on ships. The thesis dealt briefly with the hydrodynamics of the ship, how the bow thickening changes it and what are the benefits of bulbous bow. The work presented various bow structures and innovations to improve the efficiency of the ship.
Ecology and efficiency have been a topic of discussion in shipping for a long time, so the design of the ship's hull is already designed to minimize water resistance. Therefore, understanding and handling the hydrodynamic properties of a ship is one of the most important aspects of shipbuilding.
Material on the hydrodynamics of the ship and the importance of bow shape have been obtained mainly from internet sources.
The thesis also provides an insight into the future and considers how ship hull shapes and various systems reduce flow resistance in a bid to achieve a more climate-friendly and efficient shipping industry.
Ekologisuus ja tehokkuus ovat olleet merenkulussa puheenaiheena pitkään, joten jo laivan rungon suunnittelussa pyritään minimoimaan veden aiheuttama vastus. Siksi aluksen hydrodynaamisten ominaisuuksien ymmärtäminen ja käsitteleminen on yksi tärkeimmistä osa-alueista laivanrakennuksessa.
Aineistoa laivan hydrodynamiikasta ja keulan muodon merkityksestä on hankittu pääosin internetlähteistä.
Opinnäytetyössä on myös katsaus tulevaisuuteen ja pohdintaa siitä, miten laivojen rungon muodoilla ja erilaisilla järjestelmillä vähennetään virtausvastusta pyrkien entistä ilmastoystävällisempään ja tehokkaampaan kauppamerenkulkuun.
Ecology and efficiency have been a topic of discussion in shipping for a long time, so the design of the ship's hull is already designed to minimize water resistance. Therefore, understanding and handling the hydrodynamic properties of a ship is one of the most important aspects of shipbuilding.
Material on the hydrodynamics of the ship and the importance of bow shape have been obtained mainly from internet sources.
The thesis also provides an insight into the future and considers how ship hull shapes and various systems reduce flow resistance in a bid to achieve a more climate-friendly and efficient shipping industry.