Taksiliikennelain kumoaminen sekä uuden lain tuomat muutokset - vaikutukset liiketoiminnassa Oulun alueella
Rantoharju, Jenna; Huhtamella, Sammeli (2019)
Rantoharju, Jenna
Huhtamella, Sammeli
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091018329
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091018329
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee taksiliikennelain kumoamista sekä uuden lain tuomia muutoksia. Opinnäytetyön tavoite on selvittää, miten taksiliikennettä koskeva lainsäädäntö on muuttunut ja miten muutos on vaikuttanut alan toimijoihin Oulun alueella. Työssä käydään läpi taksiliikennettä koskevan lain muutoksen taustoja, tavoitteita ja vaikutuksia. Tämän lisäksi vanhan ja uuden lain keskeiset erot käydään läpi tarkastellen lakeja ja niiden esitöitä. Taksiliikennettä koskeva lainsäädäntö koki suuren mullistuksen 1.7.2018, kun sääntelyä huojennettiin osana suurta liikennekaari-hanketta. Muutokset kohdistuivat hinnoitteluun, lupakiintiöihin, koulutusvaatimuksiin sekä ilmoittamisvelvollisuuksiin. Perinteisesti tiukkaan säännellyn taksiliikenteen liikevaihdon osuus koko tieliikennesektorista on merkittävä. Näin ollen muutosten vaikutukset voisivat olla huomattavat. Työn tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen tutkimus. Opinnäytetyön tietoperusta rakentuu liikennekaaresta, taksiliikennelaista sekä näitä koskevista hallituksen esityksistä. Lisäksi työssä tutustuttiin Suomen tieliikennemarkkinoihin ja eri yritysten ja yhtiöiden antamiin lausuntoihin. Muutoksen vaikutuksia Oulun alueella tutkittiin yrittäjille lähetetyn tutkimuskyselyn avulla. Tutkimuksessa saatujen tulosten mukaan hintataso on noussut alan toimijoiden saadessa määritellä hintansa vapaasti. Kilpailu on lisääntynyt uusien toimijoiden saapuessa markkinoille, vanhojen kuitenkin hallitessa markkinoita. Uusien kuljettajien paikallistuntemus koetaan heikoksi ja osaamattomuus lisääntyy uusien toimijoiden määrän kasvaessa markkinoilla. This thesis covers the repealing of the law concerning taxi industry and changes brought about by the new law. The goal for this thesis was to find out how the legislation was changed and the changes have affected the operators working in Oulu. All changes will be reviewed in this thesis. The legislation concerning taxi industry experienced major upheavals as the old law was repealed and the new, much less restricted, law came into effect on first July, 2018. These changes applied to pricing, permission contingency, informing obligations and training requirements. The revenue of the taxi industry is a significant part of the whole revenue in the sector. Therefore, the effects brought about by the new law may be significant. The research method used in this thesis was a quantitative study. Other sources utilised were the old and the new law concerning taxi industry and the preparation documents regarding the laws the old and the new law. In addition reports about the industry produced by different officials and statements given by various entrepreneurs and associations were employed. Results obtained from the research suggest that price level in the industry has risen as the entrepreneurs are allowed to determine their prices freely. The competition in the sector has increased as new operators are entering into the industry. New drivers’ knowledge of the regions driveways has become weaker due to the loosening the requirements in the training. The lacking skills are more noticeable than before as a result of new entrepreneurs and new drivers entering into the industry.