Laihian yläkoulun terveyspäivä: ravitsemus ja liikunta
Mustola, Sofia; Lintala, Anna (2019)
Mustola, Sofia
Lintala, Anna
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090918307
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090918307
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää opetustapahtuma ravitsemuksesta ja liikunnasta 7.-luokkalaisille Laihian yläkoulun terveyspäivässä. Opinnäytetyö oli osa monivuotista projektia Laihian yläkoulun ja Vaasan ammattikorkeakoulun välillä. Opinnäytetyön teoreettiseen viitekehykseen haettiin tutkimustietoa Medic-, Pub-Med- ja Cinahl-tietokannoista. Tiedonhaussa käytettiin myös käsinselausta. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään nuorten ravitsemus- ja liikuntatottumuksia, ylipainoisuutta sekä ravitsemus- ja liikuntasuosituksia. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin Laihian yläkoulun terveyspäivässä 4.12.2018. Toiminnallisena osuutena oli järjestää 50 minuutin kestoisia opetustilaisuuksia ravitsemuksesta ja liikunnasta kolmelle eri luokkaryhmälle. Opetustilaisuudet sisälsivät alkukartoituksen miellekartan avulla, luento-osuuden PowerPoint-esityksen muodossa sekä loppukyselyn strukturoidun kyselylomakkeen avulla. Miellekartan avulla kartoitettiin oppilaiden aikaisempaa tietämystä aiheista. Luento-osuudessa käsiteltiin nuorten ravitsemus- ja liikuntatottumuksia, kouluruokailua, ylipainoa, terveellistä ravitsemusta, ateriarytmiä, lautasmallia, ravintoaineita, liikuntasuosituksia sekä liikunnan positiivisia vaikutuksia. Strukturoitu kyselylomake sisälsi kysymyksiä opetustapahtuman toteutuksesta.
Kyselyn tuloksista ilmeni, että oppilaat kokivat opetustapahtuman sekä opetusmenetelmät mielekkäiksi. Aiheet olivat oppilaille jo ennestään tuttuja, mutta he saivat myös uutta tietoa ravitsemuksesta ja liikunnasta. Oppilaat kokivat myös tiedon määrän riittäväksi. Näiden perusteella voidaan arvioida opetustapahtumalla olleen mahdollisesti terveyttä edistävä sekä positiivinen vaikutus nuorten valintoihin tulevaisuudessa.
Kyselyn tuloksista ilmeni, että oppilaat kokivat opetustapahtuman sekä opetusmenetelmät mielekkäiksi. Aiheet olivat oppilaille jo ennestään tuttuja, mutta he saivat myös uutta tietoa ravitsemuksesta ja liikunnasta. Oppilaat kokivat myös tiedon määrän riittäväksi. Näiden perusteella voidaan arvioida opetustapahtumalla olleen mahdollisesti terveyttä edistävä sekä positiivinen vaikutus nuorten valintoihin tulevaisuudessa.