Osallistava osaamisen kehittäminen : tavarantoimittajien tuotetiedon hyödyntäminen asiakasarvon tuottamiseen
Varjonen, Johanna (2019)
Varjonen, Johanna
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090918280
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090918280
Tiivistelmä
Vuoden 2019 alussa poistuivat mahdollisuudet tavarantoimittajille vierailla Alkon myymälöissä esittelemässä tuotevalikoimaansa. Tapaamiset koettiin tärkeiksi vuorovaikutustapahtumiksi ja tässä opinnäytetyössä kuvataan näille korvaava tapahtuma nimeltään tavarantoimittajien tuote-esittelynäyttely.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena ja aluksi selvitettiin tavarantoimittajiin liittyvät osaamisen kehittämisen tapahtumat ja toimenpiteet. Tutkimus määriteltiin yhdessä työn tilaajan, Tuotteet ja ostot -osaston ostojohtajan, kanssa. Tutkimusta tarkennettiin syksyn 2018 aikana työpaja -menetelmällä elokuussa ja marraskuussa. Tutkimuksessa benchmarkattiin apteekkialaa, koska esimerkkejä sisäisen intranetin hyödyntämisessä tuotetietouden jakamisessa on käytetty alalla paljon. Toimintatutkimuksen tulosta pilotoitiin kahdella paikkakunnalla huhtikuussa 2019, Turussa ja Kuopiossa. Pilotointi antoi tietoa siitä, kuinka kiinnostavana mahdollisuutena osaamisen kehittäminen sidosryhmätoimijoille on.
Tutkimuksen tuloksena on luotu malli, joka perustuu vuorovaikutuksessa tapahtuvaan tiedon vaihtoon ja yhteistyöllä kehittämiseen, asiantuntijuuden vahvistumiseen ja työssä tarvittavien tietojen lisääntymiseen asiakaskohtaamisia arvioiden. Tiedon vaihdon tavoitteena on asiakasarvon tuottaminen molemmille osapuolille.
Tutkimuksessa on otettu huomioon osaamisen kehittämisen mallin tasapuolisuus ja kustannustehokkuus, jotka molemmat saivat kiitosta tavarantoimittajien puolelta. Tilaisuuden kestoa ja ajankohtaa pohditaan tällä hetkellä ja tutkimus on saamassa jatkoa toisella pilotointikierroksella syksyn 2019 aikana kolmella uudella paikkakunnalla, Tampere, Oulu ja Helsinki.
Tutkimus vahvisti sitä, että sidosryhmät on hyvä ottaa mukaan osaamisen kehittämiseen. Hyötynä on laaja-alaisempi näkemys ja kasvava tyytyväisyys yhdessä toimimiseen, joka sitouttaa osapuolia toimintaan. Rakennetun osaamisen kehittämisen mallin on todettu olevan tasapuolinen, kustannustehokas ja vaikuttava tapa. Tavarantoimittajien tuote-esittelymessuilla on tarkoitus korvata aiemmat avoimet ovet -koulutukset. At the beginning of 2019, opportunities for suppliers to visit Alko's stores to showcase their product range were terminated However, these meetings were considered as important interaction events, and this thesis describes an activity to replace these events called the supplier product demonstration exhibition.
The research was carried out as action research, and the first step was to investigate the competency development events and measures related to suppliers. The study was defined together with the work commissioner, the Purchasing Director of the Products and Purchases Department. The study was refined during the autumn of 2018 using the workshop method. The study was benchmarked against the pharmacy industry, as examples of using an internal intranet to share product knowledge had been widely used in the industry. The results of the action research were piloted in two locations, Turku and Kuopio, in April 2019. The piloting provided information on how interesting the stakeholders found the development of expertise.
As a result of the research, a model was created that was based on the exchange of information and development through collaboration, the strengthening of expertise, and the increase of knowledge needed in the work by evaluating customer encounters. The objective of this exchange of information was to create customer value for both parties.
The study took into account the equity and cost effectiveness of the competence development model, which were both vital factors for the suppliers. The study confirmed that it was beneficial to involve stakeholders in the development of expertise. The benefits of this cooperation were a broader vision and growing satisfaction, which engaged both the parties in action. The built-in competence development model was found to be an unbiased, cost-effective and efficient method.
As a result of this study, the previous open doors training sessions will be replaced by the suppliers' product demonstration fairs. The duration and timing of the activity is currently being considered, and the study is in the process of being completed in the second pilot round in three new locations, Tampere, Oulu and Helsinki, during autumn 2019.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena ja aluksi selvitettiin tavarantoimittajiin liittyvät osaamisen kehittämisen tapahtumat ja toimenpiteet. Tutkimus määriteltiin yhdessä työn tilaajan, Tuotteet ja ostot -osaston ostojohtajan, kanssa. Tutkimusta tarkennettiin syksyn 2018 aikana työpaja -menetelmällä elokuussa ja marraskuussa. Tutkimuksessa benchmarkattiin apteekkialaa, koska esimerkkejä sisäisen intranetin hyödyntämisessä tuotetietouden jakamisessa on käytetty alalla paljon. Toimintatutkimuksen tulosta pilotoitiin kahdella paikkakunnalla huhtikuussa 2019, Turussa ja Kuopiossa. Pilotointi antoi tietoa siitä, kuinka kiinnostavana mahdollisuutena osaamisen kehittäminen sidosryhmätoimijoille on.
Tutkimuksen tuloksena on luotu malli, joka perustuu vuorovaikutuksessa tapahtuvaan tiedon vaihtoon ja yhteistyöllä kehittämiseen, asiantuntijuuden vahvistumiseen ja työssä tarvittavien tietojen lisääntymiseen asiakaskohtaamisia arvioiden. Tiedon vaihdon tavoitteena on asiakasarvon tuottaminen molemmille osapuolille.
Tutkimuksessa on otettu huomioon osaamisen kehittämisen mallin tasapuolisuus ja kustannustehokkuus, jotka molemmat saivat kiitosta tavarantoimittajien puolelta. Tilaisuuden kestoa ja ajankohtaa pohditaan tällä hetkellä ja tutkimus on saamassa jatkoa toisella pilotointikierroksella syksyn 2019 aikana kolmella uudella paikkakunnalla, Tampere, Oulu ja Helsinki.
Tutkimus vahvisti sitä, että sidosryhmät on hyvä ottaa mukaan osaamisen kehittämiseen. Hyötynä on laaja-alaisempi näkemys ja kasvava tyytyväisyys yhdessä toimimiseen, joka sitouttaa osapuolia toimintaan. Rakennetun osaamisen kehittämisen mallin on todettu olevan tasapuolinen, kustannustehokas ja vaikuttava tapa. Tavarantoimittajien tuote-esittelymessuilla on tarkoitus korvata aiemmat avoimet ovet -koulutukset.
The research was carried out as action research, and the first step was to investigate the competency development events and measures related to suppliers. The study was defined together with the work commissioner, the Purchasing Director of the Products and Purchases Department. The study was refined during the autumn of 2018 using the workshop method. The study was benchmarked against the pharmacy industry, as examples of using an internal intranet to share product knowledge had been widely used in the industry. The results of the action research were piloted in two locations, Turku and Kuopio, in April 2019. The piloting provided information on how interesting the stakeholders found the development of expertise.
As a result of the research, a model was created that was based on the exchange of information and development through collaboration, the strengthening of expertise, and the increase of knowledge needed in the work by evaluating customer encounters. The objective of this exchange of information was to create customer value for both parties.
The study took into account the equity and cost effectiveness of the competence development model, which were both vital factors for the suppliers. The study confirmed that it was beneficial to involve stakeholders in the development of expertise. The benefits of this cooperation were a broader vision and growing satisfaction, which engaged both the parties in action. The built-in competence development model was found to be an unbiased, cost-effective and efficient method.
As a result of this study, the previous open doors training sessions will be replaced by the suppliers' product demonstration fairs. The duration and timing of the activity is currently being considered, and the study is in the process of being completed in the second pilot round in three new locations, Tampere, Oulu and Helsinki, during autumn 2019.