Rovaniemen houkuttelevuus talvimatkailukohteena
Koivisto, Noora (2019)
Koivisto, Noora
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090618231
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090618231
Tiivistelmä
Tämä tutkimus tehtiin toimeksiantona hotelli Scandic Pohjanhoville. Opinnäytetyön tavoite on kartoittaa Rovaniemen matkailun keskeiset vetovoimatekijät talvikaudella ja kuinka matkailijat saataisiin houkuteltua Rovaniemelle uudelleen. Ensin kartoitetaan vetovoimatekijät, jonka jälkeen suoritetaan kyselytutkimus. Tutkimusmateriaalin keräämisen jälkeen tulokset analysoidaan ja niistä muodostetaan johtopäätökset.
Tutkimus suoritettiin määrällisenä tutkimuksena. Kyselytutkimus muodostui yhdestätoista kysymyksestä, joista yhdeksän oli monivalintakysymyksiä ja kaksi avoimia. Kysymykset pohjautuivat soveltuvin osin matkailusivusto Visit Rovaniemen esittelemään majoitus-, aktiviteetti- ja teematarjontaan.Tutkimuksessa hyödynnettiin Webropolverkkokyselyalustaa ja asiakaskysely toteutettiin ulkomaisille asiakkaille Scandic Pohjanhovin ja Scandic Polarin vastaanotossa vuodenvaihteessa 2019. Kyselyyn saatiin 47 vastausta.
Kysely perustui neljään osa-alueeseen: vastaajien perustiedot kartoittaviin kysymyksiin, matkailijan mielenkiinnon kohteisiin Rovaniemellä, sosiaalisen median tärkeyteen sekä avoimeen kysymykseen kiinnostuksesta matkustaa Rovaniemelle uudelleen. Tutkimustulokset muodostuivat edellä mainituista osa-alueista.
Tutkimustulokset mukailevat Visit Finlandin vuonna 2017 tekemää tutkimusta matkailijasegmentin ja suosittujen vetovoimatekijöiden osalta. Sosiaalisen median tärkeyden selvittäminen puolestaan pyrkii vastaamaan uuden megatrendin vaikutusta matkustamiseen, sekä matkakohteen markkinointiin. Kiinnostavimmiksi aktiviteeteiksi nousi vastaajien mielestä revontuliretket, poro- ja huskyajelut. Merkittävimmät teemat liittyivät luonnonilmiöihin, jouluun ja Joulupukkiin, luontoon ja arktisiin eläimiin. Sosiaalisen median päivitykset olivat vastaajille melko tärkeässä roolissa. Avoimeen kysymykseen Rovaniemelle palaamisesta merkittävä osa vastasi revontulien näkemisen.
Opinnäytetyö etenee tutkimukselle tärkeimpien käsitteiden määrittelystä Lapin matkailun historiaan, nykyhetkeen ja tulevaisuuteen. Tämän jälkeen avataan kvantitatiivisen tutkimuksen teoriapohjaa ja keskitytään tutkimuskysymysten kautta asiakaskyselyn tuloksiin sekä niiden analysoimiseen. Johtopäätökset ja pohdinta opinnäytetyön prosessista ja saaduista tuloksista päättää työn.
Tutkimus suoritettiin määrällisenä tutkimuksena. Kyselytutkimus muodostui yhdestätoista kysymyksestä, joista yhdeksän oli monivalintakysymyksiä ja kaksi avoimia. Kysymykset pohjautuivat soveltuvin osin matkailusivusto Visit Rovaniemen esittelemään majoitus-, aktiviteetti- ja teematarjontaan.Tutkimuksessa hyödynnettiin Webropolverkkokyselyalustaa ja asiakaskysely toteutettiin ulkomaisille asiakkaille Scandic Pohjanhovin ja Scandic Polarin vastaanotossa vuodenvaihteessa 2019. Kyselyyn saatiin 47 vastausta.
Kysely perustui neljään osa-alueeseen: vastaajien perustiedot kartoittaviin kysymyksiin, matkailijan mielenkiinnon kohteisiin Rovaniemellä, sosiaalisen median tärkeyteen sekä avoimeen kysymykseen kiinnostuksesta matkustaa Rovaniemelle uudelleen. Tutkimustulokset muodostuivat edellä mainituista osa-alueista.
Tutkimustulokset mukailevat Visit Finlandin vuonna 2017 tekemää tutkimusta matkailijasegmentin ja suosittujen vetovoimatekijöiden osalta. Sosiaalisen median tärkeyden selvittäminen puolestaan pyrkii vastaamaan uuden megatrendin vaikutusta matkustamiseen, sekä matkakohteen markkinointiin. Kiinnostavimmiksi aktiviteeteiksi nousi vastaajien mielestä revontuliretket, poro- ja huskyajelut. Merkittävimmät teemat liittyivät luonnonilmiöihin, jouluun ja Joulupukkiin, luontoon ja arktisiin eläimiin. Sosiaalisen median päivitykset olivat vastaajille melko tärkeässä roolissa. Avoimeen kysymykseen Rovaniemelle palaamisesta merkittävä osa vastasi revontulien näkemisen.
Opinnäytetyö etenee tutkimukselle tärkeimpien käsitteiden määrittelystä Lapin matkailun historiaan, nykyhetkeen ja tulevaisuuteen. Tämän jälkeen avataan kvantitatiivisen tutkimuksen teoriapohjaa ja keskitytään tutkimuskysymysten kautta asiakaskyselyn tuloksiin sekä niiden analysoimiseen. Johtopäätökset ja pohdinta opinnäytetyön prosessista ja saaduista tuloksista päättää työn.