ICT-alan avoimet ammatilliset opetusmateriaalit : Materiaalien kartoitus ja hyödyntäminen opetuksessa
Muhonen, Hannele (2019)
Muhonen, Hannele
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090518214
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090518214
Tiivistelmä
Ammatillisen koulutuksen reformi vaikuttaa tuloksiin perustuvan rahoituksen kautta monilla tavoin oppilaitoksen arkeen. Opetusta ja koulutusta on järjestettävä joustavasti erilaisissa tilanteissa oleville nuorille ja aikuisille. Tavoitteen saavuttamiseksi oppilaitosten pitää uudistaa ja digitalisoida toimintaprosesseja ja oppimisympäristöjä (OKM 2018b).
Tässä opinnäytetyössä raportoidaan design-tutkimuksen periaatteiden mukaisesti toteutettu kehittämisprojekti, jonka aikana Varian ICT-alan koulutuksessa suunniteltiin ja toteutettiin digitalisaatiota hyödyntäviä oppimisympäristöjä. Kehittämisprojektin suunnittelun lähtökohtana oli kirjallisuustutkimukseen perustuva teoriaperusta, jonka pohjalta eri vaiheissa tehdyt valinnat perusteltiin.
Kehittämisprojekti eteni kolmena osittain päällekkäisenä syklinä. Ensimmäisen syklin aikana kartoitettiin laajasti ICT-alan avoimia ammatillisia materiaaleja ja arvioitiin niiden soveltuvuutta eri opetustilanteisiin. Kartoituksen aikana pyrittiin löytämään erityisesti interaktiivisia ja pelillisyyttä hyödyntäviä materiaaleja. Toisen syklin aikana suunniteltiin ja toteutettiin materiaalien jakaminen MS Teams-sovelluksessa. Kolmannen syklin aikana testattiin ympäristön käyttöä todellisissa opetustilanteissa ja ohjauksen ja vuorovaikutuksen alustana.
Ammatillisen koulutuksen digitalisaatiota koskevan selvityksen mukaan opettajat tarvitsevat hyviä malleja, digitaalisia oppimateriaaleja ja täydennyskoulutusta pedagogisiin ja tietoteknisiin taitoihin (OPH 2018, 14;27). Tämän kehittämisprojektin tulokset antavat opettajille tukea juuri näissä kohdissa. Avoimen oppimateriaalin selvitystyö antaa opettajille hyviä malleja ja valmista oppimateriaalia. Teams yhteisenä materiaalialustana mahdollistaa ja tekee yhteistyön helpoksi. Opettajien suurimpana haasteena on ohjata vuorovaikutusta ja yhteistyötä verkossa. The reform of vocational education and training has many implications for the daily life of educational organizers through results-based funding. Education and training must be flexible for young people and adults in different situations. To achieve this, educational organizers need to renew and digitalize operational processes and learning environments.
This thesis describes a design and development project carried out in accordance with the principles of design research model. During the process, learning environments utilizing digitalization were designed and implemented in Varia's ICT training and education. A theoretical framework based on literary research was used to justify the choices made at various stages of the development project.
The development project proceeded in three partially overlapping cycles. During the first cycle, an extensive survey was made on open educational materials in the ICT field and their suitability in different teaching situations was assessed. During the process, a special effort was made to find interactive and game-based materials. During the second cycle, MS Teams was adopted as the tool for material sharing. During the third cycle, the Teams environment was tested in real teaching situations and as a platform for guidance and interaction.
According to a study on digitalization of vocational education, teachers need good models, digital learning materials, and in-service training for pedagogical and IT skills. The results of this development project provide support for teachers precisely at these points. The survey on open educational material provides teachers with good models and ready-made learning materials. Teams as a common platform enables collaboration and makes it easy. Teachers' greatest challenge is to guide interaction and collaboration online.
Tässä opinnäytetyössä raportoidaan design-tutkimuksen periaatteiden mukaisesti toteutettu kehittämisprojekti, jonka aikana Varian ICT-alan koulutuksessa suunniteltiin ja toteutettiin digitalisaatiota hyödyntäviä oppimisympäristöjä. Kehittämisprojektin suunnittelun lähtökohtana oli kirjallisuustutkimukseen perustuva teoriaperusta, jonka pohjalta eri vaiheissa tehdyt valinnat perusteltiin.
Kehittämisprojekti eteni kolmena osittain päällekkäisenä syklinä. Ensimmäisen syklin aikana kartoitettiin laajasti ICT-alan avoimia ammatillisia materiaaleja ja arvioitiin niiden soveltuvuutta eri opetustilanteisiin. Kartoituksen aikana pyrittiin löytämään erityisesti interaktiivisia ja pelillisyyttä hyödyntäviä materiaaleja. Toisen syklin aikana suunniteltiin ja toteutettiin materiaalien jakaminen MS Teams-sovelluksessa. Kolmannen syklin aikana testattiin ympäristön käyttöä todellisissa opetustilanteissa ja ohjauksen ja vuorovaikutuksen alustana.
Ammatillisen koulutuksen digitalisaatiota koskevan selvityksen mukaan opettajat tarvitsevat hyviä malleja, digitaalisia oppimateriaaleja ja täydennyskoulutusta pedagogisiin ja tietoteknisiin taitoihin (OPH 2018, 14;27). Tämän kehittämisprojektin tulokset antavat opettajille tukea juuri näissä kohdissa. Avoimen oppimateriaalin selvitystyö antaa opettajille hyviä malleja ja valmista oppimateriaalia. Teams yhteisenä materiaalialustana mahdollistaa ja tekee yhteistyön helpoksi. Opettajien suurimpana haasteena on ohjata vuorovaikutusta ja yhteistyötä verkossa.
This thesis describes a design and development project carried out in accordance with the principles of design research model. During the process, learning environments utilizing digitalization were designed and implemented in Varia's ICT training and education. A theoretical framework based on literary research was used to justify the choices made at various stages of the development project.
The development project proceeded in three partially overlapping cycles. During the first cycle, an extensive survey was made on open educational materials in the ICT field and their suitability in different teaching situations was assessed. During the process, a special effort was made to find interactive and game-based materials. During the second cycle, MS Teams was adopted as the tool for material sharing. During the third cycle, the Teams environment was tested in real teaching situations and as a platform for guidance and interaction.
According to a study on digitalization of vocational education, teachers need good models, digital learning materials, and in-service training for pedagogical and IT skills. The results of this development project provide support for teachers precisely at these points. The survey on open educational material provides teachers with good models and ready-made learning materials. Teams as a common platform enables collaboration and makes it easy. Teachers' greatest challenge is to guide interaction and collaboration online.