Lasten ja perheiden maahanmuuttoprosessin tukeminen : Millainen on sinun tarinasi? – materiaalin kehittäminen varhaiskasvatuksen toimintaympäristöihin.
Kauneela, Mona; Karhunen, Joona (2019)
Kauneela, Mona
Karhunen, Joona
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090518208
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090518208
Tiivistelmä
Lasten mielenterveystaitojen vahvistamiseen on kiinnitettävä erityistä huomiota. Tässä opinnäytetyössä kehitettiin työskentelymalleja maahanmuuttajataustaisten lasten ja perheiden kanssa toimivien ammattilaisten tueksi. Työskentelymallit kehitettiin MIELI Suomen Mielenterveys ry:n Millainen on sinun tarinasi? – materiaalille, joka perustuu maahanmuuton psyykkiseen prosessiin. Aiemmin materiaali on toiminut ala- ja yläkouluikäisten lasten ja nuorten maahanmuuttoprosessin käsittelyssä, mutta varhaiskasvatusikäisille soveltuvia työskentelymalleja ei vielä ollut.
Materiaali on osa MIELI ry:n Mami – Maahanmuuttajalapsille mielenterveystaitoja -hanketta. Kehittämistyön menetelmänä toteutettiin ryhmäkeskustelut hankkeen ammattikasvattajien kesken. Keskustelujen avulla kerättiin näkemyksiä ja kokemuksia materiaalista ja sen soveltuvuudesta varhaiskasvatukseen. Tulosten perusteella vahvistui varhaiskasvatukseen soveltuvien työskentelymallien tarve. Maahanmuuttoprosessit näyttäytyvät varhaiskasvatuksen arjessa ja niiden käsittely vaatii kasvattajalta sensitiivisyyttä. Työskentelymalleja kehitettiin kolme erilaista, varhaiskasvatuksen ja perheiden väliseen yhteistyöhön, tunnekasvatukseen, sekä maahanmuuttoprosessiin tutustumiseen.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee maahanmuuttajataustaisia lapsia ja perheitä, kulttuurisesti moninaista varhaiskasvatusta, perhelähtöistä tukea sekä maahanmuuton psyykkistä prosessia. Varhaiskasvatuksen näkökulmaa tuodaan esiin osallisuuden, toimijuuden, leikin ja toiminnallisuuden, sekä kielellisen kehityksen kautta. Työssä pohditaan lisäksi varhaiskasvatuksen vastuuta tuen tarpeen tunnistamisessa, psyykkisten prosessien tukemisessa ja palvelujärjestelmän tuntemisessa.
Materiaali on osa MIELI ry:n Mami – Maahanmuuttajalapsille mielenterveystaitoja -hanketta. Kehittämistyön menetelmänä toteutettiin ryhmäkeskustelut hankkeen ammattikasvattajien kesken. Keskustelujen avulla kerättiin näkemyksiä ja kokemuksia materiaalista ja sen soveltuvuudesta varhaiskasvatukseen. Tulosten perusteella vahvistui varhaiskasvatukseen soveltuvien työskentelymallien tarve. Maahanmuuttoprosessit näyttäytyvät varhaiskasvatuksen arjessa ja niiden käsittely vaatii kasvattajalta sensitiivisyyttä. Työskentelymalleja kehitettiin kolme erilaista, varhaiskasvatuksen ja perheiden väliseen yhteistyöhön, tunnekasvatukseen, sekä maahanmuuttoprosessiin tutustumiseen.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee maahanmuuttajataustaisia lapsia ja perheitä, kulttuurisesti moninaista varhaiskasvatusta, perhelähtöistä tukea sekä maahanmuuton psyykkistä prosessia. Varhaiskasvatuksen näkökulmaa tuodaan esiin osallisuuden, toimijuuden, leikin ja toiminnallisuuden, sekä kielellisen kehityksen kautta. Työssä pohditaan lisäksi varhaiskasvatuksen vastuuta tuen tarpeen tunnistamisessa, psyykkisten prosessien tukemisessa ja palvelujärjestelmän tuntemisessa.