Kohti osallistavaa tiimityöskentelyä -osallisuuden vahvistaminen työyhteisön toiminnan kehittämisen avulla
Rauhala, Tiina (2019)
Rauhala, Tiina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090318129
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090318129
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin osallisuuden vahvistamista tiimityöskentelyssä. Opinnäytetyön tavoitteena oli osallisuuden vahvistaminen työyhteisön toiminnan kehittämisen avulla. Tavoitteena oli löytää ja kehittää työyhteisöön toimintatapa, mikä pohjautui tiimityöskentelyyn, asiakkaiden ja työntekijöiden tasavertaisuuteen, osallisuuteen, vuorovaikutuksen sekä yhteistyöhön.
Opinnäytetyöni kehittämistehtävä toteutettiin toimintatutkimuksena yhteistyössä Kolpeneen palvelukeskuksen päivätoiminnan yksikön Myllärin Pajan henkilökunnan ja asiakkaiden kanssa. Opinnäytetyössäni tutkin osallisuutta kahdesta eri näkökulmasta; työntekijöiden tiimityöskentelyn toiminnan näkökulmasta sekä työntekijöiden ja asiakkaiden yhdessä tekemän toiminnan näkökulmasta. Teoreettinen viitekehys koostui osallisuuden määrittelystä ja osallisuuden ulottuvuuksista sekä tiimityöstä. Aineistonkeruu- ja kehittämismenetelminä käytettiin aivoriihi- ja ryhmäkeskustelutyöskentelyä, teemahaastatteluja ja avointa haastattelua sekä havainnointia.
Opinnäytetyöni toimintatutkimuksen keskeisten tulosten mukaan osallisuuden vahvistamisen mahdollisuutta lisäsi työyhteisön avoin, jatkuva ja saumaton tiedonkulku. Toisena tekijänä keskeisten tulosten mukaan osallisuuden vahvistamisen mahdollisuutta lisäsi tiimityöskentelyn yhtenäinen, jatkuva, joustava ja runsas yhteistyö niin työntekijöiden välillä kuin työntekijöiden ja asiakkaiden välillä. Kolmanneksi osallisuuden vahvistamisen mahdollisuutta takasi toimintatutkimuksen tulosten mukaan työntekijöiden osaamisen ja hiljaisen tiedon jakaminen.
Tiimityöskentelyn kehitys kohti huipputiimiä vaikutti positiivisesti osallisuuden vahvistamiseen, mitä korkeammalle tiimi nousi kehitysvaiheissa, sitä korkeammalle vastaavasti asiakkaiden osallisuus ja sen ulottuvuuden kasvoivat. Menetelmiä, joita käytettiin vahvistamaan asiakkaan osallisuutta, olivat valinnanvapaus ja mahdollisuus valintojen tekemiseen, asiakkaiden yksilöllisten tarpeiden ja tilanteiden huomioonottaminen, toiveiden ja haaveiden kuuleminen ja toiminnan muuttaminen toimintalähtöiseksi sekä asiakaslähtöiseksi. The subject of my thesis is the strengthening of the participation in the teamwork. The objective of the dissertation was to strengthen the participation with the help of the developing of the operation of the work community. The objective was to find and to develop a way of action for the work community which was based on teamwork, on the customers' and workers' equality, part and to cooperation of the interaction.
Thesis was carried out as an activity analysis in cooperation with the workers and customers of Myllärin Paja, Kolpeneen Palvelukeskus. In my thesis I study the participation from two different points of view; from point of view of the operation of the workers' teamwork and from point of view of the operation made by the workers and customers together. The theoretical frame of reference consisted of the definition of the part and dimensions of the participation and from teamwork. data collection and analysis methods were qualitative.
According to the central results of the activity analysis of my thesis the possibility of the strengthening of the participation was increased by the open continuing and seamless flow of information of the work community. The second important basic element of the teamwork uniform continuing, flexible and abundant cooperation between the workers like between the workers and the customers was second of results of the activity analysis. The teamwork what guaranteed the strengthening of the participation, the sharing of the workers' know-how and of quiet information rose on the third according to the results.
The team rose at the phases of development to the higher the one, correspondingly the customers' part and its dimension to the higher the one the development of the teamwork towards the high-performance team had effect positively a part for the strengthening, they grew. Methods which were used to strengthen the customer's part and the freedom of choice and opportunity for the doing of choices, appreciation of the individual needs and situations, the hearing of the wishes and dreams and making operation working were from them and more customer-oriented.
Opinnäytetyöni kehittämistehtävä toteutettiin toimintatutkimuksena yhteistyössä Kolpeneen palvelukeskuksen päivätoiminnan yksikön Myllärin Pajan henkilökunnan ja asiakkaiden kanssa. Opinnäytetyössäni tutkin osallisuutta kahdesta eri näkökulmasta; työntekijöiden tiimityöskentelyn toiminnan näkökulmasta sekä työntekijöiden ja asiakkaiden yhdessä tekemän toiminnan näkökulmasta. Teoreettinen viitekehys koostui osallisuuden määrittelystä ja osallisuuden ulottuvuuksista sekä tiimityöstä. Aineistonkeruu- ja kehittämismenetelminä käytettiin aivoriihi- ja ryhmäkeskustelutyöskentelyä, teemahaastatteluja ja avointa haastattelua sekä havainnointia.
Opinnäytetyöni toimintatutkimuksen keskeisten tulosten mukaan osallisuuden vahvistamisen mahdollisuutta lisäsi työyhteisön avoin, jatkuva ja saumaton tiedonkulku. Toisena tekijänä keskeisten tulosten mukaan osallisuuden vahvistamisen mahdollisuutta lisäsi tiimityöskentelyn yhtenäinen, jatkuva, joustava ja runsas yhteistyö niin työntekijöiden välillä kuin työntekijöiden ja asiakkaiden välillä. Kolmanneksi osallisuuden vahvistamisen mahdollisuutta takasi toimintatutkimuksen tulosten mukaan työntekijöiden osaamisen ja hiljaisen tiedon jakaminen.
Tiimityöskentelyn kehitys kohti huipputiimiä vaikutti positiivisesti osallisuuden vahvistamiseen, mitä korkeammalle tiimi nousi kehitysvaiheissa, sitä korkeammalle vastaavasti asiakkaiden osallisuus ja sen ulottuvuuden kasvoivat. Menetelmiä, joita käytettiin vahvistamaan asiakkaan osallisuutta, olivat valinnanvapaus ja mahdollisuus valintojen tekemiseen, asiakkaiden yksilöllisten tarpeiden ja tilanteiden huomioonottaminen, toiveiden ja haaveiden kuuleminen ja toiminnan muuttaminen toimintalähtöiseksi sekä asiakaslähtöiseksi.
Thesis was carried out as an activity analysis in cooperation with the workers and customers of Myllärin Paja, Kolpeneen Palvelukeskus. In my thesis I study the participation from two different points of view; from point of view of the operation of the workers' teamwork and from point of view of the operation made by the workers and customers together. The theoretical frame of reference consisted of the definition of the part and dimensions of the participation and from teamwork. data collection and analysis methods were qualitative.
According to the central results of the activity analysis of my thesis the possibility of the strengthening of the participation was increased by the open continuing and seamless flow of information of the work community. The second important basic element of the teamwork uniform continuing, flexible and abundant cooperation between the workers like between the workers and the customers was second of results of the activity analysis. The teamwork what guaranteed the strengthening of the participation, the sharing of the workers' know-how and of quiet information rose on the third according to the results.
The team rose at the phases of development to the higher the one, correspondingly the customers' part and its dimension to the higher the one the development of the teamwork towards the high-performance team had effect positively a part for the strengthening, they grew. Methods which were used to strengthen the customer's part and the freedom of choice and opportunity for the doing of choices, appreciation of the individual needs and situations, the hearing of the wishes and dreams and making operation working were from them and more customer-oriented.