Vaikeasti vammautuneen potilaan turvallinen lääkehoito ensihoidossa
Lehtinen, Aki; Miller, Kristian; Peltonen, Ilmari (2019)
Lehtinen, Aki
Miller, Kristian
Peltonen, Ilmari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090318124
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090318124
Tiivistelmä
Suomessa tapahtui vuonna 2017 yli 1,5 miljoonaa fyysistä vammaa aiheuttanutta tapaturmaa 2074-vuotiaille. Vuonna 2018 pelkästään tieliikenneonnettomuuksissa loukkaantui yhteensä 5286 ihmistä ja 223 menehtyi. Eniten vammoja maailmassa aiheuttavia syitä ovat tieliikenneonnettomuudet, itsemurhat sekä väkivaltatapaukset. Useimmiten vammapotilaan tapaturman jälkeinen kuolemaan johtava syy on kontrolloimaton verenvuoto, joka on useimmiten ehkäistävissä. Massiivinen kontrolloimaton verenvuoto on vammapotilaan toiseksi yleisin kuolinsyy heti traumaattisten aivovammojen jälkeen. Ensihoitajat ovat avainasemassa vuotavan vaikeasti vammautuneen potilaan selviytymisen ratkaisemisessa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli valmistaa tietotesti ensihoitajakoulutuksen käyttöön. Opinnäytetyön kirjallisuuskatsaus toimii opiskelumateriaalina opiskelijalle sellaisenaan, ja sen perusteella kaikkiin kysymyksiin on mahdollista vastata oikein.
Tietotesti, joka tämän opinnäytetyön osana on laadittu, perustuu opinnäytetyössä käytettyihin lähteisiin. Lähteet on tarkoin valittu ja aiheessa on pitäydytty nimenomaan ensihoidon näkökulmassa. Käsiteltäviksi lääkkeiksi on valittu nimenomaan vaikeasti vammautuneen potilaan hoidossa olennaisimmat lääkkeet.
Tuotteena luotu tietotesti keskittyy ensihoitajan työn kannalta olennaisiin seikkoihin. Kysymykset on pyritty valikoimaan niin, että ne tukevat ensihoitajaopiskelijan kliinisen osaamisen kehitystä ja ammatillista kasvua. Tietotesti sisältää 24 kysymystä, joihin liittyy vastausvaihtoehdot sekä oikea vastaus perusteluineen. Tekijöiden ajatuksena on, että väärin tietotestiin vastatessaan opiskelijalle tulisi välittömästi näkyviin palaute sekä perustelut oikealle vastaukselle. Kysymykset on helppo siirtää tarvittaessa mille tahansa alustalle ja niitä voi käyttää koekysymyksinä sellaisenaan ilman vastausvaihtoehtoja tai vaihtoehtojen kanssa. More than 1.5 million physical injuries occurred to people between ages 20 to 74 in Finland in year 2017. In 2018, only in road accidents 5286 people were injured while 223 died. The greatest causes of traumas worldwide are road accidents, suicides and violence. The second common cause leading severely injured patient to death was uncontrolled bleeding, while the most common cause was traumatic brain injury. Paramedics are in decisive role in determining the surviving of severely injured trauma patient.
The purpose of this thesis was to produce a knowledge test for emergency nurse education program. The literature review is meant to be used as learning material, and it is possible to answer all the questions correctly based on the material.
The knowledge test produced as a part of this thesis is based on the sources used on this thesis. The sources are selected with care and the subject is limited to the angle of emergency care. The medicines chosen to the literature review are the most essential ones in trauma patient treatment.
The product of this thesis, the knowledge test, is focused on relevant points in terms of emergency nurse’s work. The questions have been selected bearing in mind the development of emergency nurse student’s clinical skills and professional growth. The knowledge test includes 24 questions with answering options and right answers followed by reasoning for right answer. Authors’ intention is that the knowledge test shall be used a way that gives the right answer and reasoning immediately to student answering wrong to a question. The questions are easy to transfer on any interface and they can be used as exam questions combined with answering options or without.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli valmistaa tietotesti ensihoitajakoulutuksen käyttöön. Opinnäytetyön kirjallisuuskatsaus toimii opiskelumateriaalina opiskelijalle sellaisenaan, ja sen perusteella kaikkiin kysymyksiin on mahdollista vastata oikein.
Tietotesti, joka tämän opinnäytetyön osana on laadittu, perustuu opinnäytetyössä käytettyihin lähteisiin. Lähteet on tarkoin valittu ja aiheessa on pitäydytty nimenomaan ensihoidon näkökulmassa. Käsiteltäviksi lääkkeiksi on valittu nimenomaan vaikeasti vammautuneen potilaan hoidossa olennaisimmat lääkkeet.
Tuotteena luotu tietotesti keskittyy ensihoitajan työn kannalta olennaisiin seikkoihin. Kysymykset on pyritty valikoimaan niin, että ne tukevat ensihoitajaopiskelijan kliinisen osaamisen kehitystä ja ammatillista kasvua. Tietotesti sisältää 24 kysymystä, joihin liittyy vastausvaihtoehdot sekä oikea vastaus perusteluineen. Tekijöiden ajatuksena on, että väärin tietotestiin vastatessaan opiskelijalle tulisi välittömästi näkyviin palaute sekä perustelut oikealle vastaukselle. Kysymykset on helppo siirtää tarvittaessa mille tahansa alustalle ja niitä voi käyttää koekysymyksinä sellaisenaan ilman vastausvaihtoehtoja tai vaihtoehtojen kanssa.
The purpose of this thesis was to produce a knowledge test for emergency nurse education program. The literature review is meant to be used as learning material, and it is possible to answer all the questions correctly based on the material.
The knowledge test produced as a part of this thesis is based on the sources used on this thesis. The sources are selected with care and the subject is limited to the angle of emergency care. The medicines chosen to the literature review are the most essential ones in trauma patient treatment.
The product of this thesis, the knowledge test, is focused on relevant points in terms of emergency nurse’s work. The questions have been selected bearing in mind the development of emergency nurse student’s clinical skills and professional growth. The knowledge test includes 24 questions with answering options and right answers followed by reasoning for right answer. Authors’ intention is that the knowledge test shall be used a way that gives the right answer and reasoning immediately to student answering wrong to a question. The questions are easy to transfer on any interface and they can be used as exam questions combined with answering options or without.