JÄLKITUTKIMUS KEMIN ENERGIA JA VESI OY:N LASKUTUS- JA ASIAKASTIETOJÄRJESTELMÄN KÄYTTÖÖNOTTOPROJEKTISTA
Pekkarinen, Kirsi (2019)
Pekkarinen, Kirsi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019082818026
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019082818026
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty työpaikalleni Kemin Energia ja Vesi Oy:lle, koskien v. 2017 joulukuussa alkanutta laskutus- ja asiakastietojärjestelmän käyttöönottoprojektia.
Opinnäytetyön keskeisenä tutkimusmenetelmänä on laadullinen arviointitutkimus, jonka avulla saadaan selville, miten toteutetussa järjestelmän käyttöönottoprojektissa on onnistuttu. Tutkimusaineisto on kerätty luonnollisissa tilanteissa havainnoinnin avulla sekä haastattelemalla valittuja avainhenkilöitä. Muita aineistoja ovat projektipäiväkirja sekä palaverimuistiot.
Työssä on tarkasteltu laskutus- ja asiakastietojärjestelmän käyttöönottoprojektin onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä sekä samalla selvitetty henkilöstön kokemuksia muutosprojektin onnistumisesta ja muutoksen herättämistä tunteista. Koska järjestelmänmuutos on jo tehty ja käytössä, niin projektin arviointi on siten jälkiarviointia.
Työn tavoitteena oli tuottaa konkreettista tietoa uuden järjestelmän käyttöönoton onnistumisesta sekä tuoda esille mahdollisia kehitysehdotuksia ja mielipiteitä uuden ohjelman käyttöönottoon liittyen. Muutosjohtaminen on yksi tärkeimmistä tekijöistä, joka nousee esille järjestelmien käyttöönotoista kertovissa kirjoissa. Myös tässä tutkimuksessa voidaan käyttöönottoon eniten vaikuttaviksi tekijöiksi nostaa teorian ja arvioinnin kautta sekä loppukäyttäjien näkökulmasta juuri muutosjohtamisen sekä lisäksi viestinnän, koulutuksen, projektin suunnittelun sekä järjestelmän käytettävyyden. Kehittämisehdotuksena tulevia käyttöönottoprojekteja ajatellen voidaan esittää koulutuksen ja tiedotuksen lisääminen.
Opinnäytetyön keskeisenä tutkimusmenetelmänä on laadullinen arviointitutkimus, jonka avulla saadaan selville, miten toteutetussa järjestelmän käyttöönottoprojektissa on onnistuttu. Tutkimusaineisto on kerätty luonnollisissa tilanteissa havainnoinnin avulla sekä haastattelemalla valittuja avainhenkilöitä. Muita aineistoja ovat projektipäiväkirja sekä palaverimuistiot.
Työssä on tarkasteltu laskutus- ja asiakastietojärjestelmän käyttöönottoprojektin onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä sekä samalla selvitetty henkilöstön kokemuksia muutosprojektin onnistumisesta ja muutoksen herättämistä tunteista. Koska järjestelmänmuutos on jo tehty ja käytössä, niin projektin arviointi on siten jälkiarviointia.
Työn tavoitteena oli tuottaa konkreettista tietoa uuden järjestelmän käyttöönoton onnistumisesta sekä tuoda esille mahdollisia kehitysehdotuksia ja mielipiteitä uuden ohjelman käyttöönottoon liittyen. Muutosjohtaminen on yksi tärkeimmistä tekijöistä, joka nousee esille järjestelmien käyttöönotoista kertovissa kirjoissa. Myös tässä tutkimuksessa voidaan käyttöönottoon eniten vaikuttaviksi tekijöiksi nostaa teorian ja arvioinnin kautta sekä loppukäyttäjien näkökulmasta juuri muutosjohtamisen sekä lisäksi viestinnän, koulutuksen, projektin suunnittelun sekä järjestelmän käytettävyyden. Kehittämisehdotuksena tulevia käyttöönottoprojekteja ajatellen voidaan esittää koulutuksen ja tiedotuksen lisääminen.