Digitaalisen asiakaskokemuksen kehittäminen jakamistaloudessa : Case ResQ Club
Koivu, Taneli (2019)
Koivu, Taneli
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019082818024
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019082818024
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni toimeksiantajana toimi ResQ Club. ResQ Clubin toiminnan tavoitteena on vähentää ruokahävikin syntymistä toimimalla markkinapaikkana hävikkiruuan tarjoajille ja ostajille. ResQ Clubin menestyksen markkinoilla määrittää pitkälti se, kuinka tyytyväisiä asiakkaat ovat palvelusta saamaansa digitaaliseen asiakaskokemukseen.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää millä toimenpiteillä ResQ Club voi kehittää digitaalista asiakaskokemusta päivittäistavarakaupan myyntikanavassaan, sekä kartoittaa kuinka tyytyväisiä asiakkaat olivat palvelun digitaaliseen asiakaskokemukseen sekä etsiä syyt, miksi palvelua käytetään.
Opinnäytetyöni teoreettisessa viitekehyksessä käsittelin aiheen kannalta merkittävimmät käsitteet ja termit. Omissa luvuissaan käsittelin digitalisaatiota, jakamistaloutta ja digitaalista asiakaskokemusta.
Opinnäytetyöni oli tutkimuspainotteinen case-tutkimus. Opinnäytetyöni tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen strukturoitu kyselytutkimus. Tutkimustuloksien perusteella ResQ Clubin palvelun käyttäjät olivat valtaosin erittäin tyytyväisiä palvelun digitaaliseen asiakaskokemukseen, sekä käyttivät palvelua pääosin taloudellisten ja ekologisten syiden takia.
Tutkimustulosten perusteella ResQ Clubin digitaalista asiakaskokemusta päivittäistavarakaupan myyntikanavassa voitaisiin kehittää parhaiten parantamalla tuotekassien sisällön kuvaamista ja kasvattamalla yhteisöllisyyttä palvelun ympärille. Opinnäytetyöni johtopäätöksinä esitin ehdotukseni ResQ Clubille kyseisten kehityskohteiden parantamiseksi.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää millä toimenpiteillä ResQ Club voi kehittää digitaalista asiakaskokemusta päivittäistavarakaupan myyntikanavassaan, sekä kartoittaa kuinka tyytyväisiä asiakkaat olivat palvelun digitaaliseen asiakaskokemukseen sekä etsiä syyt, miksi palvelua käytetään.
Opinnäytetyöni teoreettisessa viitekehyksessä käsittelin aiheen kannalta merkittävimmät käsitteet ja termit. Omissa luvuissaan käsittelin digitalisaatiota, jakamistaloutta ja digitaalista asiakaskokemusta.
Opinnäytetyöni oli tutkimuspainotteinen case-tutkimus. Opinnäytetyöni tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen strukturoitu kyselytutkimus. Tutkimustuloksien perusteella ResQ Clubin palvelun käyttäjät olivat valtaosin erittäin tyytyväisiä palvelun digitaaliseen asiakaskokemukseen, sekä käyttivät palvelua pääosin taloudellisten ja ekologisten syiden takia.
Tutkimustulosten perusteella ResQ Clubin digitaalista asiakaskokemusta päivittäistavarakaupan myyntikanavassa voitaisiin kehittää parhaiten parantamalla tuotekassien sisällön kuvaamista ja kasvattamalla yhteisöllisyyttä palvelun ympärille. Opinnäytetyöni johtopäätöksinä esitin ehdotukseni ResQ Clubille kyseisten kehityskohteiden parantamiseksi.