Ei-teknisten taitojen-arviointimittarin soveltuvuus simulaatioharjoittelun vertaisarviointiin hoitohenkilökunnan kokemana
Tarvainen, Sanna (2019)
Tarvainen, Sanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019082818013
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019082818013
Tiivistelmä
Potilasturvallisuutta voidaan parantaa ennakoivasti terveydenhuollon ammattilaisten ammatillisen osaamisen kehittämisellä. Yksi tapa kehittää ammattilista osaamista terveydenhuollossa on simulaatio-oppiminen, joka on vakiinnuttanut paikkansa ammatillisen osaamisen ylläpidossa ja kehittämisessä. Simulaatiomenetelmää hyödynnetään terveydenhuollossa vaadittavien teknisten eli kliinisten taitojen sekä tiimityöskentelyyn vaadittavien ei-teknisten taitojen harjoitteluun. Ei-tekniset taidot ovat sosiaalisia ja kognitiivisia taitoja, joilla on merkitystä tehokkaan tiimityön onnistumiseen, erityisesti vaativissa tilanteissa. Nämä taidot ovat: johtajuus, yhteistyö, resurssienhallinta, kommunikaatio, vuorovaikutus, arviointi, päätöksenteko, tilannetietoisuus ja stressinsietokyky. Ei-teknisten taitojen osaamisen arvioimiseen on kehitetty erilaisia mittareita, kuten T-NOTECHS-mittari, jota käytettiin tässä työssä vertaisarviointimenetelmällä. Mittarin avulla voi arvioida tiimin ei-teknisen osaamisen tasoa ja kehittymistarpeita.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata ei-teknisten taitojen-arviointimittarin, T-NOTECHS:n soveltuvuutta Malmin sairaalan simulaatioharjoitteluun. Lisäksi tarkoituksena oli kuvata, miten mittari soveltuu vertaisarviointiin simulaatioharjoituksen aikana hoitohenkilöstön kokemana. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää Malmin sairaalan päivystyspoliklinikan ja valvontaosaston hoitohenkilökunnan ei-teknisten taitojen kehittämistarpeita ja tuottaa uutta tietoa mittarin soveltuvuudesta ei-teknisten taitojen vertaisarviointiin osana simulaatio-oppimista.
Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla (n=15) maaliskuun ja elokuun 2018 aikana. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin sekä analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla. Analyysiyksikkö oli lause.
Tämän tutkimuksen pohjalta voidaan sanoa, että mittari soveltui ei-teknisten taitojen vertaisarviointiin simulaatioharjoituksessa. Mittarin soveltuvuutta kuvanneet positiiviset ilmaisut (n=61) oli 85% kaikista ja negatiiviset ilmaisut (n=11) 15% kaikista ilmaisuista. Vertaisarviointikokemus oli käyttöä tukeva, mutta haasteina vertaisarvioinnissa arveltiin olevan mahdollisesti henkisiä tai kulttuurisia haasteita. Tuloksia voidaan hyödyntää terveydenhuoltohenkilöstön ammatillisen osaamisen kehittämiseen. Vertaisarvioinnin kokemuksista saatava tieto hyödyttää vertaisarvioinnista kiinnostuneiden koulutussuunnittelua. Tulevaisuudessa tarvitaan lisää terveydenhuollon ammattilaisten ei-teknisen osaamisen arviointimittarin käyttötutkimusta sekä vertaisarviointitutkimusta. Patient safety can be proactively improved through the development of professional expertise in health care professionals. One way to develop professional expertise in health care is simulation learning, which is an established method for maintaining and developing professional skills. Simulation learning is utilized to practise the technical skills needed in health care, i.e. clinical skills and nontechnical skills. Nontechnical skills are social skills and cognitive skills relevant to successful teamwork, especially in demanding situations. These skills include leadership, cooperation, resource management, communication, interaction, assessment, decision making, situation awareness and stress tolerance. Various tools have been developed to assess nontechnical skills. One of the tools, T-NOTECHS, was used in the simulation-based training of the present study to assess nontechnical skills in peer review.
The purpose of the present thesis is to describe suitability of the nontechnical skills assessment tool (T-NOTECHS) for Malmi Hospital’s simulation training. Another purpose is to describe how suitable the tool is in peer review during simulation-based training, as experiences by the nursing stuff. The objective of the present study was to identify need for developing nontechnical skills of the nursing staff at Malmi Hospital Emergency Department and Emergency Ward, and to generate new knowledge on suitability of the tool for peer review of nontechnical skills as part of simulation learning.
The data for the present qualitative study was collected through semi-structured theme interviews (n = 15) during March and August of 2018. The interviews were recorded and then transcribed and analysed by inductive content analysis. The analysis unit was one sentence.
The results of the present study show that T-NOTECHS tool is suitable for peer review of nontechnical skills in simulation-based training. Positive expressions (n = 61) describing the suitability of the tool consisted 85% of the total and negative expressions (n = 11) consisted 15% of all expressions. Peer review experiences supported the use of T-NOTECHS. The challenges in peer review were mostly mental or cultural-related. The results of the present study can be utilized to develop expertise of health care professionals. Information gained in peer review will be useful for those interested in peer review training planning. In the future, further research into the use of nontechnical skills assessment tool and peer review is needed.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata ei-teknisten taitojen-arviointimittarin, T-NOTECHS:n soveltuvuutta Malmin sairaalan simulaatioharjoitteluun. Lisäksi tarkoituksena oli kuvata, miten mittari soveltuu vertaisarviointiin simulaatioharjoituksen aikana hoitohenkilöstön kokemana. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää Malmin sairaalan päivystyspoliklinikan ja valvontaosaston hoitohenkilökunnan ei-teknisten taitojen kehittämistarpeita ja tuottaa uutta tietoa mittarin soveltuvuudesta ei-teknisten taitojen vertaisarviointiin osana simulaatio-oppimista.
Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla (n=15) maaliskuun ja elokuun 2018 aikana. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin sekä analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla. Analyysiyksikkö oli lause.
Tämän tutkimuksen pohjalta voidaan sanoa, että mittari soveltui ei-teknisten taitojen vertaisarviointiin simulaatioharjoituksessa. Mittarin soveltuvuutta kuvanneet positiiviset ilmaisut (n=61) oli 85% kaikista ja negatiiviset ilmaisut (n=11) 15% kaikista ilmaisuista. Vertaisarviointikokemus oli käyttöä tukeva, mutta haasteina vertaisarvioinnissa arveltiin olevan mahdollisesti henkisiä tai kulttuurisia haasteita. Tuloksia voidaan hyödyntää terveydenhuoltohenkilöstön ammatillisen osaamisen kehittämiseen. Vertaisarvioinnin kokemuksista saatava tieto hyödyttää vertaisarvioinnista kiinnostuneiden koulutussuunnittelua. Tulevaisuudessa tarvitaan lisää terveydenhuollon ammattilaisten ei-teknisen osaamisen arviointimittarin käyttötutkimusta sekä vertaisarviointitutkimusta.
The purpose of the present thesis is to describe suitability of the nontechnical skills assessment tool (T-NOTECHS) for Malmi Hospital’s simulation training. Another purpose is to describe how suitable the tool is in peer review during simulation-based training, as experiences by the nursing stuff. The objective of the present study was to identify need for developing nontechnical skills of the nursing staff at Malmi Hospital Emergency Department and Emergency Ward, and to generate new knowledge on suitability of the tool for peer review of nontechnical skills as part of simulation learning.
The data for the present qualitative study was collected through semi-structured theme interviews (n = 15) during March and August of 2018. The interviews were recorded and then transcribed and analysed by inductive content analysis. The analysis unit was one sentence.
The results of the present study show that T-NOTECHS tool is suitable for peer review of nontechnical skills in simulation-based training. Positive expressions (n = 61) describing the suitability of the tool consisted 85% of the total and negative expressions (n = 11) consisted 15% of all expressions. Peer review experiences supported the use of T-NOTECHS. The challenges in peer review were mostly mental or cultural-related. The results of the present study can be utilized to develop expertise of health care professionals. Information gained in peer review will be useful for those interested in peer review training planning. In the future, further research into the use of nontechnical skills assessment tool and peer review is needed.