Sopivan koon valinta verkkokaupasta tilattaessa
Ojanen, Aura (2019)
Ojanen, Aura
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019082217934
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019082217934
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kuluttajan koon valinnan prosessia ja koon valintaan liittyviä tekijöitä. Työn tavoitteena oli löytää toimeksiantajayritys Hujaus/ Viipoke Oy:lle keinoja, joilla opastaa asiakasta valitsemaan oikean koon verkkokaupasta tilattaessa, ja näin vähentää palautusten ja tuotteen vaihtojen määrää. Toimeksiantajayritys Viipoke Oy ja sen tuotemerkki Hujaus valmistaa imetysvaatteita.
Verkkokauppa on lisääntynyt vaatetusalalla huomattavasti. Verkkokaupasta tilattaessa tuotetta ei voi sovittaa ilman tuotteen palauttamista yritykselle. Suuret yritykset perustavat liiketoimintansa logistiikkaan. Yritykset kannustavat kuluttajaa tilaamaan saman tuotteen useammassa koossa ja palauttamaan huonoksi todetut tuotteet. Tämä toimintamalli ei ole ympäristölle edullista eivätkä pienet yritykset pysty toteuttamaan mallia. Opinnäytetyössä lähdettiin tutkimaan, miten kuluttajaa on mahdollista tukea oikean koon valinnassa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Työn lähdeaineistona käytettiin kirjallisuutta sekä mittataulukoita ja artikkeleita. Opinnäytetyön alussa käydään läpi hyvin istuvan vaatteen kriteerit niin kuluttajan kuin teollisuuden näkökulmasta. Työssä käsitellään istuvuuteen vaikuttavia seikkoja, kuten materiaalin vaikutusta. Tämän jälkeen käytiin läpi vartalon mittaamista sekä mittataulukoita sekä vaatteiden kokomerkintöjä. Lisäksi työssä käsitellään kehonkuvan vaikutusta koon valintaan.
Työssä tehtiin vertailututkimus sekä kyselytutkimus. Vertailututkimuksessa havainnointiin toimeksiantajayrityksen mittataulukkoa kilpailevien yritysten mittataulukoihin. Kyselytutkimuksessa tavoiteltiin imettäviä tai jo imettäneitä äitejä, ja tutkittiin heidän toimintatapojaan koon valinnassa. Kyselyn avulla kerättiin kuluttajilta kehitysideoita koon valinnan ohjaukseen.
Työn lopputuloksena syntyi Hujaus/ Viipoke Oy:lle ehdotuksia, kuinka he voivat parantaa verkkosivujensa informaatiota koon valintaan liittyen. Ehdotukset liittyvät mittataulukon yksityiskohtiin sekä tuotteista otettuihin valokuviin.
Verkkokauppa on lisääntynyt vaatetusalalla huomattavasti. Verkkokaupasta tilattaessa tuotetta ei voi sovittaa ilman tuotteen palauttamista yritykselle. Suuret yritykset perustavat liiketoimintansa logistiikkaan. Yritykset kannustavat kuluttajaa tilaamaan saman tuotteen useammassa koossa ja palauttamaan huonoksi todetut tuotteet. Tämä toimintamalli ei ole ympäristölle edullista eivätkä pienet yritykset pysty toteuttamaan mallia. Opinnäytetyössä lähdettiin tutkimaan, miten kuluttajaa on mahdollista tukea oikean koon valinnassa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Työn lähdeaineistona käytettiin kirjallisuutta sekä mittataulukoita ja artikkeleita. Opinnäytetyön alussa käydään läpi hyvin istuvan vaatteen kriteerit niin kuluttajan kuin teollisuuden näkökulmasta. Työssä käsitellään istuvuuteen vaikuttavia seikkoja, kuten materiaalin vaikutusta. Tämän jälkeen käytiin läpi vartalon mittaamista sekä mittataulukoita sekä vaatteiden kokomerkintöjä. Lisäksi työssä käsitellään kehonkuvan vaikutusta koon valintaan.
Työssä tehtiin vertailututkimus sekä kyselytutkimus. Vertailututkimuksessa havainnointiin toimeksiantajayrityksen mittataulukkoa kilpailevien yritysten mittataulukoihin. Kyselytutkimuksessa tavoiteltiin imettäviä tai jo imettäneitä äitejä, ja tutkittiin heidän toimintatapojaan koon valinnassa. Kyselyn avulla kerättiin kuluttajilta kehitysideoita koon valinnan ohjaukseen.
Työn lopputuloksena syntyi Hujaus/ Viipoke Oy:lle ehdotuksia, kuinka he voivat parantaa verkkosivujensa informaatiota koon valintaan liittyen. Ehdotukset liittyvät mittataulukon yksityiskohtiin sekä tuotteista otettuihin valokuviin.