Digimarkkinoinnin toteutus ravintola Pikku Hukalle
Haikala, Iris (2019)
Haikala, Iris
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019081917894
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019081917894
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin produktina, jonka tuotoksena toteutettiin toimeksiantajayritykselle, ravintola Pikku Hukalle digitaalista markkinointia. Opinnäytetyön tavoitteena oli vahvistaa toimeksiantajayrityksen imagoa ja näkyvyyttä hyödyntäen digitaalisia markkinointikanavia. Digitaalinen markkinointi rajattiin käyttäen vain toimeksiantajayritykselle soveltuvia digitaalisen markkinoinnin työkaluja. Opinnäytetyö jakautuu digitaalisen markkinointiviestinnän toteutukseen ja seurantaan. Toteutuksessa on hyödynnetty etenkin digitaaliseen markkinointiviestinnän suunnitteluun tarkoitettua P.R. Smithin kehittämää SOSTAC -mallia. Tietoperusta rakentuu aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta, digitaalisista lähteistä ja aiheesta tehdyistä tilastoista. Tietoperustassa tuodaan esille uusi asiakaslähtöisempi markkinointiajattelutapa, joka on vaatinut yrittäjiltä uudenlaista lähestymistapaa vanhasta markkinointiviestinnästä kohti digitaalista markkinointiviestintää. Teoriaosuudessa luetellaan tässä työssä hyödynnetyt sosiaalisen median kanavat, verkkosivujen rakenne ja hakukoneoptimointi. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus jakautuu viiteen osaan: nykytila-analyysiin, tavoitteisiin, strategiaan, toimenpiteisiin ja seurantaan. Yrityksen nykytilaa analysoitiin hyödyntäen SWOT-analyysimallia ja kilpailijoiden vertailuanalyysiin käytettiin benchmarking tutkimusmenetelmää.
Toimenpiteissä käydään yksityiskohtaisemmin prosessin vaiheita yrityksen Facebook- ja
Instagram-sivujen luomisesta, sekä verkkosivujen toteuttamista. Prosessin kuvauksessa esitellään, kuinka verkkosivujen näkyvyyden tueksi otettiin käyttöön Google Ads- ja Google Business -työkalut.
Seuranta vaiheessa työn saavuttamia tuloksia mitattiin käyttäen digitaalisia analytiikka työkaluja, joilla kerättiin tietoa maksullisen ja orgaanisen mainonnan onnistumisesta. Verkkosivujen toimivuutta analysoitiin verkkokyselyllä, joka toteutettiin käyttäen Webropol -kysely ja raportointityökalua. Verkkokyselyn tavoitteena oli saada asiakkailta palautetta heidän saamasta kokemuksesta ravintola Pikku Hukan verkkosivuista.
Opinnäytetyön pohdinnassa on tuotu esille onnistumiset ja epäonnistumiset sekä näihin pohjautuvat kehitysehdotukset. Opinnäytetyön tuloksena syntyi toteuttamiskelpoinen pohja toimeksiantajayrityksen digitaaliseen markkinointiviestintään, jota seuraamalla yrityksen markkinointia kyetään tulevaisuudessa kehittämään eteenpäin.
Toimenpiteissä käydään yksityiskohtaisemmin prosessin vaiheita yrityksen Facebook- ja
Instagram-sivujen luomisesta, sekä verkkosivujen toteuttamista. Prosessin kuvauksessa esitellään, kuinka verkkosivujen näkyvyyden tueksi otettiin käyttöön Google Ads- ja Google Business -työkalut.
Seuranta vaiheessa työn saavuttamia tuloksia mitattiin käyttäen digitaalisia analytiikka työkaluja, joilla kerättiin tietoa maksullisen ja orgaanisen mainonnan onnistumisesta. Verkkosivujen toimivuutta analysoitiin verkkokyselyllä, joka toteutettiin käyttäen Webropol -kysely ja raportointityökalua. Verkkokyselyn tavoitteena oli saada asiakkailta palautetta heidän saamasta kokemuksesta ravintola Pikku Hukan verkkosivuista.
Opinnäytetyön pohdinnassa on tuotu esille onnistumiset ja epäonnistumiset sekä näihin pohjautuvat kehitysehdotukset. Opinnäytetyön tuloksena syntyi toteuttamiskelpoinen pohja toimeksiantajayrityksen digitaaliseen markkinointiviestintään, jota seuraamalla yrityksen markkinointia kyetään tulevaisuudessa kehittämään eteenpäin.