Kouranoudon optimointi
Siitonen, Sakari (2019)
Siitonen, Sakari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019081517848
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019081517848
Tiivistelmä
Työn tilaaja on Vestia Oy, joka on Kalajokilaakson jätehuollosta vastaava yritys. Tilaajan yksi ongelma on kouranoutopalvelun toimivuus, johon perehdytään tässä opinnäytetyössä. Työssä perehdyttiin ongelmakohtiin ja kehitettiin kouranoutojärjestelmää.
Kehityksessä perehdyttiin eri työvaiheiden kulkuun, haastateltiin tekijöitä sekä mietittiin ratkaisuja palvelun kehittämiseen. Työvaiheista olennainen osa on varsinainen kouranouto, jossa jäte nostetaan kuorma-auton kyytiin. Ajallisesti suurin tekijä on ajoaika. Lisäksi toiminnasta tehtiin kustannuslaskelma, jonka avulla saatiin kokonaiskäsitys nykyisestä toiminnasta.
Työssä löydettiin ongelmakohtia, jotka vaikeuttavat järjestelmän toimintaa. Yleisimpiä ongelmia olivat vähäiset tilaukset ja pitkät ajomatkat. Ongelmakohtia ratkottiin esimerkiksi kehittämällä uusi toimintamalli maatalousmuovin noutoon, noutokertojen lisääminen reitin varrelle sekä asiakaspalvelupisteen kehitys työn vastaanotossa. Ongelmia jäi vielä suunnitteluvaiheelle, mutta tämä työ antaa hyvän pohjan kouranoudon kehittymiseen tulevaisuudessa.
Kehityksessä perehdyttiin eri työvaiheiden kulkuun, haastateltiin tekijöitä sekä mietittiin ratkaisuja palvelun kehittämiseen. Työvaiheista olennainen osa on varsinainen kouranouto, jossa jäte nostetaan kuorma-auton kyytiin. Ajallisesti suurin tekijä on ajoaika. Lisäksi toiminnasta tehtiin kustannuslaskelma, jonka avulla saatiin kokonaiskäsitys nykyisestä toiminnasta.
Työssä löydettiin ongelmakohtia, jotka vaikeuttavat järjestelmän toimintaa. Yleisimpiä ongelmia olivat vähäiset tilaukset ja pitkät ajomatkat. Ongelmakohtia ratkottiin esimerkiksi kehittämällä uusi toimintamalli maatalousmuovin noutoon, noutokertojen lisääminen reitin varrelle sekä asiakaspalvelupisteen kehitys työn vastaanotossa. Ongelmia jäi vielä suunnitteluvaiheelle, mutta tämä työ antaa hyvän pohjan kouranoudon kehittymiseen tulevaisuudessa.