Esimiestyön kehittämistarpeet vuokratyöntekijöiden näkökulmasta
Haaparanta, Meri; Norring, Reetta (2019)
Haaparanta, Meri
Norring, Reetta
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019080817772
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019080817772
Tiivistelmä
Henkilöstöpalvelualalla on tavallista, että vuokratyöntekijät kokevat olevansa etäällä henkilöstöpalveluyrityksestä ja sen esimiehestä. Tämä johtuu siitä, että vuokratyöntekijät eivät välttämättä ole yhteydessä henkilöstöpalveluyrityksen esimiehen kanssa muuten kuin ongelmatilanteissa tai työsuhteeseen liittyvissä asioissa.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi henkilöstöpalvelualalla toimivan yrityksen Jyväskylän toimipiste. Tutkimuksessa yrityksestä käytettiin nimeä Henkilöstöpalveluyritys X. Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, miten vuokratyöntekijät haluaisivat kehittää henkilöstöpalveluyrityksen esimiestyötä. Lisäksi tutkittiin, miten vuokratyöntekijät toivoisivat henkilöstöpalveluyrityksen esimiesten olevan läsnä heidän arjessaan ja työurallaan, jotta he kokisivat olevansa sitoutuneita myös henkilöstöpalveluyritykseen eivätkä kokisi olevansa ainoastaan osa yritystä, jonka palveluksessa työskentelevät.
Tutkimusote oli kvantitatiivinen eli määrällinen. Aineiston keruu suoritettiin sähköisellä kyselylomakkeella. Kysely lähetettiin kaikille 231 toimeksiantajayrityksen Jyväskylän alueen vuokratyöntekijälle. Kyselyyn vastasi 34 henkilöä, jolloin vastausprosentiksi tuli 15 %. Aineisto analysoitiin suoria jakaumia käyttäen.
Tutkimustuloksista ilmeni, että toimeksiantajayrityksen vuokratyöntekijät olivat pääosin tyytyväisiä esimiestyöhön ja suurin osa vastaajista koki kuuluvansa osaksi toimeksiantajayritystä. Lisäksi tuloksista ilmeni, että vastaajat toivoivat saavansa enemmän palautetta toimeksiantajayrityksen esimieheltään sekä sairauspoissaolojen ja työterveyden käytäntöjen perehdyttämisessä olisi myös hieman kehitettävää. Saatujen vastausten perusteella pääteltiin, että suurempia kehittämistarpeita esimiestyölle ei tällä hetkellä ilmennyt.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi henkilöstöpalvelualalla toimivan yrityksen Jyväskylän toimipiste. Tutkimuksessa yrityksestä käytettiin nimeä Henkilöstöpalveluyritys X. Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, miten vuokratyöntekijät haluaisivat kehittää henkilöstöpalveluyrityksen esimiestyötä. Lisäksi tutkittiin, miten vuokratyöntekijät toivoisivat henkilöstöpalveluyrityksen esimiesten olevan läsnä heidän arjessaan ja työurallaan, jotta he kokisivat olevansa sitoutuneita myös henkilöstöpalveluyritykseen eivätkä kokisi olevansa ainoastaan osa yritystä, jonka palveluksessa työskentelevät.
Tutkimusote oli kvantitatiivinen eli määrällinen. Aineiston keruu suoritettiin sähköisellä kyselylomakkeella. Kysely lähetettiin kaikille 231 toimeksiantajayrityksen Jyväskylän alueen vuokratyöntekijälle. Kyselyyn vastasi 34 henkilöä, jolloin vastausprosentiksi tuli 15 %. Aineisto analysoitiin suoria jakaumia käyttäen.
Tutkimustuloksista ilmeni, että toimeksiantajayrityksen vuokratyöntekijät olivat pääosin tyytyväisiä esimiestyöhön ja suurin osa vastaajista koki kuuluvansa osaksi toimeksiantajayritystä. Lisäksi tuloksista ilmeni, että vastaajat toivoivat saavansa enemmän palautetta toimeksiantajayrityksen esimieheltään sekä sairauspoissaolojen ja työterveyden käytäntöjen perehdyttämisessä olisi myös hieman kehitettävää. Saatujen vastausten perusteella pääteltiin, että suurempia kehittämistarpeita esimiestyölle ei tällä hetkellä ilmennyt.