Maahanmuuttajien asiakaspalveluohjaus terveydenhuollossa
Soramies, Saynur (2019)
Soramies, Saynur
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019080617757
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019080617757
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Saynur Soramies
Maahanmuuttajien asiakaspalveluohjaus terveydenhuollossa
Sivut 40
Huhtikuu 2019
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sairaanhoitaja (AMK), 210 op
Maahanmuuttajien määrä on lisääntymässä Suomessa, joten heitä kohdataan enenevissä määrin myös terveydenhuollossa. Tämän opinnäytetyön tavoite oli selvittää, mitkä valmiudet ammattilaisilla on kohdata maahanmuuttajia ja mitkä ovat toisaalta maahanmuuttajien erityispiirteet ja -tarpeet asiakaspalveluohjauksen näkökulmasta.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä on käytetty kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Tutkittiin sekä suomalaisessa että saksankielisessä kirjallisuudessa hyvän asiakaspalveluohjauksen sisältöä. Toiseksi kartoitettiin kirjallisuutta maahanmuuttajien erityispiirteistä ja tarpeista asiakaspalveluohjauksen näkökulmasta. Lisäksi kuvailtiin ammattilaisten valmiuksia kohdata maahanmuuttajia terveydenhuollossa. Tutkimuskysymyksen tarkasteluun on haettu aineistoa erilaisista tietokannoista, työpajojen tuloksista, kirjoista, tilastoista, alkuperäistutkimuksista, lakiasetelmista, tieteellisistä julkaisuista, selvityksistä ja artikkeleista.
Meillä Suomessa on korkealaatuisia terveyspalveluita ja ammattitaitoisia työntekijöitä. Kuitenkin tämän opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että laatu ja tehokkuus voivat heikentyä, jos potilaalta puuttuu tietoa palveluista tai hänen omasta kulttuuristansa ja suhtautumisesta palveluihin nousee esteitä palveluitten pääsyyn. Lisäksi todettiin tässä työssä, että ammattilaisista puuttuu tietoa ja taitoa kohdata maahanmuuttajia terveydenhuollossa ja kertoa heille esimerkiksi erilaisista palveluista.
Saynur Soramies
Maahanmuuttajien asiakaspalveluohjaus terveydenhuollossa
Sivut 40
Huhtikuu 2019
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sairaanhoitaja (AMK), 210 op
Maahanmuuttajien määrä on lisääntymässä Suomessa, joten heitä kohdataan enenevissä määrin myös terveydenhuollossa. Tämän opinnäytetyön tavoite oli selvittää, mitkä valmiudet ammattilaisilla on kohdata maahanmuuttajia ja mitkä ovat toisaalta maahanmuuttajien erityispiirteet ja -tarpeet asiakaspalveluohjauksen näkökulmasta.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä on käytetty kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Tutkittiin sekä suomalaisessa että saksankielisessä kirjallisuudessa hyvän asiakaspalveluohjauksen sisältöä. Toiseksi kartoitettiin kirjallisuutta maahanmuuttajien erityispiirteistä ja tarpeista asiakaspalveluohjauksen näkökulmasta. Lisäksi kuvailtiin ammattilaisten valmiuksia kohdata maahanmuuttajia terveydenhuollossa. Tutkimuskysymyksen tarkasteluun on haettu aineistoa erilaisista tietokannoista, työpajojen tuloksista, kirjoista, tilastoista, alkuperäistutkimuksista, lakiasetelmista, tieteellisistä julkaisuista, selvityksistä ja artikkeleista.
Meillä Suomessa on korkealaatuisia terveyspalveluita ja ammattitaitoisia työntekijöitä. Kuitenkin tämän opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että laatu ja tehokkuus voivat heikentyä, jos potilaalta puuttuu tietoa palveluista tai hänen omasta kulttuuristansa ja suhtautumisesta palveluihin nousee esteitä palveluitten pääsyyn. Lisäksi todettiin tässä työssä, että ammattilaisista puuttuu tietoa ja taitoa kohdata maahanmuuttajia terveydenhuollossa ja kertoa heille esimerkiksi erilaisista palveluista.