Personlig varumärkesbildning inom fastighetsförmedlingsbranschen
Barbieri-Saurén, Christine (2019)
Barbieri-Saurén, Christine
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019073017686
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019073017686
Tiivistelmä
Personlig varumärkesbildning utgör idag en enorm konkurrensfördel för både företag och individer, som särskilt inom fastighetsförmedlingsbranschen spelar en väldigt viktig roll. I och med att tidigare forskning om ämnet är knapp och kunskap om hur konceptet skall utnyttjas för att generera största möjliga mervärde saknas, uppstod behovet hos arbetets uppdragsgivare Bo LKV att undersöka ämnet vidare. Undersökningens syfte är att skapa en djupare förståelse i vad personlig varumärkesbildning innebär och presentera vilka mervärden konceptet medför för både företag och individer. Forskningsfrågorna ämnar undersöka hur man kunde utnyttja personlig varumärkesbildning på ett mera effektivt och systematiskt sätt i både fastighetsförmedlingsbranschen och fallstudieföretaget, samt kartlägga ifall fallstudieföretaget borde tillämpa klara riktlinjer för hur personliga varumärken utövas på företaget. Den teoretiska referensramen omfattar en presentation av personlig varumärkesbildning som ett marknadsföringsfenomen, en steg-för-steg-förklaring till hur man bygger ett personligt varumärke och en presentation av vilka mervärden konceptet medför för både företaget och individen. Slutligen avslutas kapitlet med en presentation av undersökningens uppdragsgivare. Metoden i arbetet avgränsar sig till en kvalitativ fallstudie där man i form av semistrukturerade intervjuer av fem fastighetsförmedlare utvecklat ett resultat. Arbetets respondenter härstammar från olika bakgrunder och har ytterst avvikande försäljningsstrategier, vilket resulterat i ett diversifierat och intressant slutresultat. Arbetets resultat presenteras i form av tre centrala teman, där det första temat behandlar Bo LKV:s image och position som vidare omfattar en positioneringskarta. Det andra temat behandlar nuläget inom personlig varumärkesbildning inom branschen och på Bo LKV och det sista temat behandlar framtiden för personlig varumärkesbildning på Bo LKV. I diskussionen anknyts resultaten till de existerande sekundära teorierna och undersökningens syfte och forskningsfrågor besvaras. Forskningsresultaten tyder på att fallstudieföretaget har ett modernt och fräscht varumärke som är en föregångare inom branschen. Nuläget inom personlig varumärkesbildning visade sig vara bättre än tidigare men fortfarande bristfälligt. Vidare tyder resultaten på att Bo LKV inte nu eller i framtiden skall tillämpa strikta riktlinjer för hur personliga varumärken utövas på företaget. Utöver detta bidrar forskningsresultaten med intressanta synpunkter på hur man kunde utnyttja personlig varumärkesbildning för att generera allt större mervärde i framtiden, vilket är värdefull information för företaget med tanke på att de vill vara föregångare inom området i framtiden.