B2B-yritysten sosiaalisen median palvelupaketin kehittäminen
Pietiläinen, Anna (2019)
Pietiläinen, Anna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019072517674
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019072517674
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia liidien eli potentiaalisten asiakkaiden generointia sosiaalisesta mediasta B2B-yrityksissä ja kehittää toimeksiantajayrityksen B2B-yrityksille suunnattua sosiaalisen median palvelupakettia. Tutkimuksen toimeksiantaja on markkinointiviestinnän asiantuntijapalveluja tarjoava yritys.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineistoa kerättiin teemahaastatteluiden avulla, ja haastattelut suoritettiin yksilöhaastatteluina huhtikuussa 2019. Haastateltavat olivat digitaalisen markkinoinnin sekä sosiaalisen median asiantuntijoita. Haastatteluun osallistui kolme asiantuntijaa. Haastattelun teemat olivat liidien generoiminen sosiaalisesta mediasta, inbound-markkinoinnin trendit sekä sisältömarkkinointi. Teoreettinen viitekehys muodostui käsitteiden digitaalinen markkinointi, inbound-markkinointi, liidigenerointi sekä yritysmarkkinointi määrittelystä.
Tuloksista selvisi, että liidien generointi sosiaalisesta mediasta alkaa huolellisella profiilin optimoinnilla. Perinteisestä Outbound-markkinoinnista ollaan siirtymässä Inbound- markkinointiin myös Suomessa. Inbound-markkinointi tuottaa tuloksia hitaasti, mutta varmasti ja se vaatii pitkäjänteistä työtä. Varsinkin B2B-markkinoilla ollaan siirrytty asiakkaalle lisäarvoa tuottavaan sisältömarkkinointiin. Sosiaalisen median kanavista B2B- markkinointiin soveltuvimmat ovat LinkedIn ja Facebook kustannustehokkuuden sekä hyvän kohdennettavuuden ansiosta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineistoa kerättiin teemahaastatteluiden avulla, ja haastattelut suoritettiin yksilöhaastatteluina huhtikuussa 2019. Haastateltavat olivat digitaalisen markkinoinnin sekä sosiaalisen median asiantuntijoita. Haastatteluun osallistui kolme asiantuntijaa. Haastattelun teemat olivat liidien generoiminen sosiaalisesta mediasta, inbound-markkinoinnin trendit sekä sisältömarkkinointi. Teoreettinen viitekehys muodostui käsitteiden digitaalinen markkinointi, inbound-markkinointi, liidigenerointi sekä yritysmarkkinointi määrittelystä.
Tuloksista selvisi, että liidien generointi sosiaalisesta mediasta alkaa huolellisella profiilin optimoinnilla. Perinteisestä Outbound-markkinoinnista ollaan siirtymässä Inbound- markkinointiin myös Suomessa. Inbound-markkinointi tuottaa tuloksia hitaasti, mutta varmasti ja se vaatii pitkäjänteistä työtä. Varsinkin B2B-markkinoilla ollaan siirrytty asiakkaalle lisäarvoa tuottavaan sisältömarkkinointiin. Sosiaalisen median kanavista B2B- markkinointiin soveltuvimmat ovat LinkedIn ja Facebook kustannustehokkuuden sekä hyvän kohdennettavuuden ansiosta.