Sosiaalisen median hyödyntäminen kunnossapitourakoiden viestinnässä
Mustonen, Petra (2019)
Mustonen, Petra
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019071217655
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019071217655
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli YIT Suomi Oyj ja työn ohjaajana toimi Palvelukeskus PANU:ssa lähin esimieheni Pilvi Hyvönen.
Tavoitteena oli selvittää keinoja, millä tavalla YIT:n kunnossapitourakoiden tiedottamista sosiaalisen median kanavissa saataisiin mahdollisimman reaaliaikaista, jolloin se palvelisi käyttäjiä mahdollisimman hyvin. Tässä työssä haluttiin selvittää, millä tavalla kunnossapitourakoiden viestintää voitaisiin kehittää.
Opinnäytetyössä toteutettiin kvantitatiivinen kyselytutkimus. Kyselytutkimuksella selvitettiin kunnossapitourakoiden sosiaalisen median käyttäjien kiinnostusta olemassa olevia sosiaalisen median kanavia kohtaa. Tutkimuksessa kysyttiin, mistä kanavista seuraajat tavoitetaan parhaiten, millainen sisältö seuraajia kiinnostaa ja miten he haluaisivat teiden kunnossapidon näkyvän sosiaalisessa mediassa.
Työn tuloksisen perusteella kunnossapitourakoiden sosiaalisen median käytössä on eroavaisuuksia. Osa urakoista ei pidä yllä sosiaalisen median tilejään, kun osa urakoista on aktiivisia sosiaalisessa mediassa. Suurin osa urakoiden seuraajista seurasi urakoita Facebookissa, sillä pääosalla urakoista ei ollut muita sosiaalisen median kanavien tilejä käytössään. The commissioner of this thesis project was YIT Corporation and it was supervised by Pilvi Hyvönen, my nearest supervisor, at PANU Service Center.
The target of thesis project was to find out how to make communication in the social media channels as close to realtime as possible at YIT so that it would serve the users as well as possible. In this work, I wanted to find out how the communication in maintenance projects and their communications with the Finnish Road administration could be developed by using social media tools.
A quantitative survey was carried out. The survey explored the interest of social media users towards maintenance contracts with existing social media channels. In the survey the respondents were asked through which channels the followers were best served, what kind of content the followers were interested in and how they would like road maintenance to be visible in the social media.
Based on the results of the work, there are differences in the use of social media in maintenance contracts. Some of the contracts do not actively maintain their social media accounts while some are active in their social media accounts. Most of the followers of the projects followed contracts on Facebook, as most of the works did not utilise any other social media platforms.
Tavoitteena oli selvittää keinoja, millä tavalla YIT:n kunnossapitourakoiden tiedottamista sosiaalisen median kanavissa saataisiin mahdollisimman reaaliaikaista, jolloin se palvelisi käyttäjiä mahdollisimman hyvin. Tässä työssä haluttiin selvittää, millä tavalla kunnossapitourakoiden viestintää voitaisiin kehittää.
Opinnäytetyössä toteutettiin kvantitatiivinen kyselytutkimus. Kyselytutkimuksella selvitettiin kunnossapitourakoiden sosiaalisen median käyttäjien kiinnostusta olemassa olevia sosiaalisen median kanavia kohtaa. Tutkimuksessa kysyttiin, mistä kanavista seuraajat tavoitetaan parhaiten, millainen sisältö seuraajia kiinnostaa ja miten he haluaisivat teiden kunnossapidon näkyvän sosiaalisessa mediassa.
Työn tuloksisen perusteella kunnossapitourakoiden sosiaalisen median käytössä on eroavaisuuksia. Osa urakoista ei pidä yllä sosiaalisen median tilejään, kun osa urakoista on aktiivisia sosiaalisessa mediassa. Suurin osa urakoiden seuraajista seurasi urakoita Facebookissa, sillä pääosalla urakoista ei ollut muita sosiaalisen median kanavien tilejä käytössään.
The target of thesis project was to find out how to make communication in the social media channels as close to realtime as possible at YIT so that it would serve the users as well as possible. In this work, I wanted to find out how the communication in maintenance projects and their communications with the Finnish Road administration could be developed by using social media tools.
A quantitative survey was carried out. The survey explored the interest of social media users towards maintenance contracts with existing social media channels. In the survey the respondents were asked through which channels the followers were best served, what kind of content the followers were interested in and how they would like road maintenance to be visible in the social media.
Based on the results of the work, there are differences in the use of social media in maintenance contracts. Some of the contracts do not actively maintain their social media accounts while some are active in their social media accounts. Most of the followers of the projects followed contracts on Facebook, as most of the works did not utilise any other social media platforms.