Dewaco Oy:n käyttö- ja huolto-ohjeen päivittäminen : tarkastelu konedirektiivin vaatimuksiin nähden ja ehdotukset kokoamis- ja toimitusprosessin muutoksista
Sihvonen, Joel (2019)
Sihvonen, Joel
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019071017652
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019071017652
Tiivistelmä
Opinnäytetyön yksi tavoite oli tehdä Dewaco Oy:lle selvitys EUn direktiivin 2006/42/EY asettamista vaatimuksista koskien käyttö- ja huolto-ohjeita ja selvittää vastaavatko heidän ohjeet kyseisiä vaatimuksia. Opinnäytetyössä piti myös selvittää eroavatko direktiivin vaatimukset valmiin koneen ja osissa toimitettavan koneen osalta. Tarkastelu suoritettiin vertaamalla Dewacon käyttöohjetta direktiivin liitteessä 1. kohdassa 1.7.4.2 oleviin vaatimuksiin. Tarkastelussa selvisi, että ohjeiden sisältö vastaa direktiivin asettamia vaatimuksia.
Toinen tavoite oli selvittää Dewacon käyttö- ja huolto-ohjeen kehittämistarpeet kokoamis- ja toimitusprosessin osalta, joiden kautta tehdä mahdolliset muutosehdotukset kyseisiin prosesseihin. Kehittämistarpeet selvitettiin omien havaintojen ja haastattelun perusteella. Selkeät kehittämistarpeet kokoamisen osalta olivat kokoamisen helpottaminen ja ohjeiden selkeyttäminen. Toimituksen osalta kehittämistarpeita olivat toimituksen helpottaminen asiakkaalle ja toimitusalustan tehokkaampi käyttö.
Ratkaisuja muutosehdotuksiin selvitettiin testaamalla Word-ohjelman ominaisuuksia, ja miten niitä voisi tehokkaammin hyödyntää ohjeen kokoamisessa, sekä etsimällä vaihtoehtoja ohjeen kokoamiseen ulkoistamalla kokoamisprosessi ulkopuoliselle taholle. Todettiin, että Word-ohjelmalla on mahdollista tehdä selkeämmät ohjeet, mutta ohjeiden kokoamisen ulkoistaminen saattaa olla tehokkaampi vaihtoehto: ulkoistamalla kokoamisprosessin sisältö saattaa olla eheämpi ja saadaan varmuus siitä, että ohjeet vastaavat direktiivin vaatimuksia. Toimituksen osalta etsittiin ratkaisuja pilvipalveluita tarjoavista yrityksistä ja päästiin tulokseen, ettei yhtä ainoaa hyvää vaihtoehtoa ole tällä hetkellä saatavilla.
Opinnäytetyön lopussa todettiin, että käyttö- ja huolto-ohjeiden kokoaminen on haastava ja monivaiheinen tehtävä, jonka hyvään toteuttamiseen tarvitaan vahvaa tietotaitoa monesta eri asiasta. One objective of the thesis was to make an inquiry for Dewaco LTD about the demands regarding instruction manuals set by the EU directive 2006/42/EY and find out if their manual meets those requirements.
Differences in the demands of the directive between a finished machine and a machine which is delivered in parts were also to be found out. The inquiry was performed by comparing Dewaco’s instruction manual to the demands set by part 1.7.4.2 of appendix 1 in the directive. The result was that the contents meet the demands set by the directive.
Another objective was to find out the needs for development for Dewaco’s operating and maintenance manual regarding the assembly and delivery processes, through which to make possible suggestions for improvements for the processes in question. The needs for development were found out with own observations and conducting an interview. The clear needs for development regarding the assembly were facilitating the assembly and clarification of the instruction manual. Regarding the delivery, the needs for development were making the delivery easier for clients and a more efficient use of the delivery platform.
Solutions for the improvement suggestions were studied by testing the feature of Word and how could the features be utilized more efficiently in the assembly of the manual, and by seeking options for the assembly by outsourcing the process. It was found out that it is possible to create a better manual using Word but outsourcing the assembly could be a more efficient way: by outsourcing, the contents might be more coherent and a certainty that the manual meets the demands set by the directive is guaranteed. Regarding the delivery, solutions were looked for in companies that offer cloud services, and the result was that there is no single good alternative available at present.
At the end of the thesis it was stated that the construction of an operating and maintenance manual is a difficult and multi-phased task, which requires a strong know-how about multiple different matters to be constructed properly.
Toinen tavoite oli selvittää Dewacon käyttö- ja huolto-ohjeen kehittämistarpeet kokoamis- ja toimitusprosessin osalta, joiden kautta tehdä mahdolliset muutosehdotukset kyseisiin prosesseihin. Kehittämistarpeet selvitettiin omien havaintojen ja haastattelun perusteella. Selkeät kehittämistarpeet kokoamisen osalta olivat kokoamisen helpottaminen ja ohjeiden selkeyttäminen. Toimituksen osalta kehittämistarpeita olivat toimituksen helpottaminen asiakkaalle ja toimitusalustan tehokkaampi käyttö.
Ratkaisuja muutosehdotuksiin selvitettiin testaamalla Word-ohjelman ominaisuuksia, ja miten niitä voisi tehokkaammin hyödyntää ohjeen kokoamisessa, sekä etsimällä vaihtoehtoja ohjeen kokoamiseen ulkoistamalla kokoamisprosessi ulkopuoliselle taholle. Todettiin, että Word-ohjelmalla on mahdollista tehdä selkeämmät ohjeet, mutta ohjeiden kokoamisen ulkoistaminen saattaa olla tehokkaampi vaihtoehto: ulkoistamalla kokoamisprosessin sisältö saattaa olla eheämpi ja saadaan varmuus siitä, että ohjeet vastaavat direktiivin vaatimuksia. Toimituksen osalta etsittiin ratkaisuja pilvipalveluita tarjoavista yrityksistä ja päästiin tulokseen, ettei yhtä ainoaa hyvää vaihtoehtoa ole tällä hetkellä saatavilla.
Opinnäytetyön lopussa todettiin, että käyttö- ja huolto-ohjeiden kokoaminen on haastava ja monivaiheinen tehtävä, jonka hyvään toteuttamiseen tarvitaan vahvaa tietotaitoa monesta eri asiasta.
Differences in the demands of the directive between a finished machine and a machine which is delivered in parts were also to be found out. The inquiry was performed by comparing Dewaco’s instruction manual to the demands set by part 1.7.4.2 of appendix 1 in the directive. The result was that the contents meet the demands set by the directive.
Another objective was to find out the needs for development for Dewaco’s operating and maintenance manual regarding the assembly and delivery processes, through which to make possible suggestions for improvements for the processes in question. The needs for development were found out with own observations and conducting an interview. The clear needs for development regarding the assembly were facilitating the assembly and clarification of the instruction manual. Regarding the delivery, the needs for development were making the delivery easier for clients and a more efficient use of the delivery platform.
Solutions for the improvement suggestions were studied by testing the feature of Word and how could the features be utilized more efficiently in the assembly of the manual, and by seeking options for the assembly by outsourcing the process. It was found out that it is possible to create a better manual using Word but outsourcing the assembly could be a more efficient way: by outsourcing, the contents might be more coherent and a certainty that the manual meets the demands set by the directive is guaranteed. Regarding the delivery, solutions were looked for in companies that offer cloud services, and the result was that there is no single good alternative available at present.
At the end of the thesis it was stated that the construction of an operating and maintenance manual is a difficult and multi-phased task, which requires a strong know-how about multiple different matters to be constructed properly.