Kuitu- ja koaksiaaliratkaisut tulevaisuuden tiedonsiirrossa palveluliiketoiminnan näkökulmasta
Janhu, Kimmo (2019)
Janhu, Kimmo
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019062817591
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019062817591
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää palveluliiketoiminnan vahvuuksia sekä kehittämiskohteita kuitu- ja koaksiaalikaapelipohjaisten liityntäverkkojen teknologisessa kehityksessä. Opinnäytetyössä tutkittiin mihin suuntaan teknologinen kehitys etenee kuitu- ja koaksiaalipohjaisissa liityntäverkoissa sekä minkälaista osaamista nämä teknologiat vaativat. Opinnäytetyössä tutkittiin myös teknologiaosaamisen vaatimuksia, jotta palveluliiketoiminta kykenee vastaamaan palveluillaan tietoliikenneoperaattoreiden teknologisiin odotuksiin sekä tarpeisiin jatkossakin edellä mainituissa liityntäverkoissa.
Tutkimuksen aikana suoritettiin haastatteluja palveluliiketoiminnan kokeneille asiantuntijoille. Ennen haastatteluja perehdyttiin laaja-alaisesti tutkimusongelman pohjalta kerättyyn teoriaan. Haastattelujen lisäksi toteutettiin kysely laajemmalle asiantuntijaryhmälle kuin mitä haastateltiin. Haastattelujen ja kyselyn tuloksia verrattiin alan julkaisuihin sekä muihin tutkimuksiin.
Tutkimuksen tuloksena tunnistettiin teknologisen osaamisen kehittämiskohteita sekä kohteita, joiden osaaminen on riittävällä pohjalla nykyisten tietojen valossa. Toimeksiantaja voi hyödyntää tutkimuksen tuloksia suunnitellessaan tulevia kehittämistoimenpiteitä palveluliiketoiminnalle. The aim of the present Master’s thesis was to study the strengths and development areas of the service business in the fiber and coaxial access technologies. The thesis covers the directions of the technological progresses in fiber and coaxial access networks, and what kind of technological competences new fiber and coaxial access technologies require. The thesis also explores technological expectations the operators have for their fiber and coaxial access service partners.
During the study, interviews with experienced service business specialists were carried out. Prior to the interviews, theoretical materials based on the research problem were collected and studied in depth. In addition to the interviews, a survey was conducted among a wider group of specialists than the ones that were interviewed. The results of the interviews and the survey were compared with those presented in the telecommunication industry publications and other studies.
The results of the study helped to identify the technology development areas as well as areas with sufficient knowledge in the light of current information. The service business unit can take advantage of the results when planning the future development measures.
Tutkimuksen aikana suoritettiin haastatteluja palveluliiketoiminnan kokeneille asiantuntijoille. Ennen haastatteluja perehdyttiin laaja-alaisesti tutkimusongelman pohjalta kerättyyn teoriaan. Haastattelujen lisäksi toteutettiin kysely laajemmalle asiantuntijaryhmälle kuin mitä haastateltiin. Haastattelujen ja kyselyn tuloksia verrattiin alan julkaisuihin sekä muihin tutkimuksiin.
Tutkimuksen tuloksena tunnistettiin teknologisen osaamisen kehittämiskohteita sekä kohteita, joiden osaaminen on riittävällä pohjalla nykyisten tietojen valossa. Toimeksiantaja voi hyödyntää tutkimuksen tuloksia suunnitellessaan tulevia kehittämistoimenpiteitä palveluliiketoiminnalle.
During the study, interviews with experienced service business specialists were carried out. Prior to the interviews, theoretical materials based on the research problem were collected and studied in depth. In addition to the interviews, a survey was conducted among a wider group of specialists than the ones that were interviewed. The results of the interviews and the survey were compared with those presented in the telecommunication industry publications and other studies.
The results of the study helped to identify the technology development areas as well as areas with sufficient knowledge in the light of current information. The service business unit can take advantage of the results when planning the future development measures.