Taidelähtöisten menetelmien hyödyntäminen koulun tunne- ja turvataitokasvatuksessa : Yhteisöllisen oppilashuollon kehittämistyö
Heiskanen, Elina (2019)
Heiskanen, Elina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019062817587
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019062817587
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kehittämistyö, jossa luodaan uusi toimintatapa sekä otetaan käyttöön taidelähtöiset menetelmät yhteisöllisen oppilashuollon toteuttamisessa. Opinnäytetyö on toteutettu 5.luokkalaisten tunne- ja turvataitokasvatuksena Pieksämäen perusopetuksessa lukuvuosina 2017–2018 ja 2018–2019.
Aihetta lähestytään omien kokemusten, opettajien havaintojen sekä aiempien tutkimusten pohjalta. Taidelähtöisten menetelmien käyttö tukee lasten ja nuorten hyvinvointia sekä myönteistä kasvua ja kehitystä. Taidelähtöisyys on tässä opinnäytetyössä yhdistetty tunne- ja turvataitokasvatukseen, jota on järjestetty kaikille Pieksämäen perusopetuksen 5.luokkalaisille. Aiemmilla tutkimuksilla on pystytty osoittamaan taidelähtöisten menetelmien hyvinvointivaikutuksia ja tältä pohjalta on suunniteltu myös tämä toimintaprosessi.
Tunne- ja turvataitokasvatuksella on tuettu lasten sosiaalisia taitoja, minäkuvaa sekä itsetuntoa. Jokaisen oppilaan osallisuutta on pyritty vahvistamaan. Ryhmätyöskentelyllä on ollut merkittävä rooli opinnäytetyön käytännön toteutuksessa.
Prosessin aikana on saatu havaintoja siitä, että taidelähtöiset menetelmät tukevat kasvua ja kehitystä ja luovalla toiminnalla on hyvinvointia lisääviä vaikutuksia. Lapset ovat luonnostaan luovia ja toteuttava luovuutta, kun siihen annetaan mahdollisuus. Ryhmämuotoinen työskentely vahvistaa lasten sosiaalisia taitoja.
Aihetta lähestytään omien kokemusten, opettajien havaintojen sekä aiempien tutkimusten pohjalta. Taidelähtöisten menetelmien käyttö tukee lasten ja nuorten hyvinvointia sekä myönteistä kasvua ja kehitystä. Taidelähtöisyys on tässä opinnäytetyössä yhdistetty tunne- ja turvataitokasvatukseen, jota on järjestetty kaikille Pieksämäen perusopetuksen 5.luokkalaisille. Aiemmilla tutkimuksilla on pystytty osoittamaan taidelähtöisten menetelmien hyvinvointivaikutuksia ja tältä pohjalta on suunniteltu myös tämä toimintaprosessi.
Tunne- ja turvataitokasvatuksella on tuettu lasten sosiaalisia taitoja, minäkuvaa sekä itsetuntoa. Jokaisen oppilaan osallisuutta on pyritty vahvistamaan. Ryhmätyöskentelyllä on ollut merkittävä rooli opinnäytetyön käytännön toteutuksessa.
Prosessin aikana on saatu havaintoja siitä, että taidelähtöiset menetelmät tukevat kasvua ja kehitystä ja luovalla toiminnalla on hyvinvointia lisääviä vaikutuksia. Lapset ovat luonnostaan luovia ja toteuttava luovuutta, kun siihen annetaan mahdollisuus. Ryhmämuotoinen työskentely vahvistaa lasten sosiaalisia taitoja.