Some-markkinoinnin vaikutus verkkosivuston kävijämäärään : case: Seniori365.fi
Karlsson, Marjaana (2019)
Karlsson, Marjaana
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019062617545
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019062617545
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten kohdennettu some-markkinointi voi vaikuttaa verkkosivuston kävijämäärään. Toimeksiantajana on Laurea-ammattikorkeakoulun hallinnoima verkkosivusto www.seniori365.fi. Kehittämistehtävänantona tälle opinnäytetyölle oli tutkia verkkosivuston kävijämäärän lisäysmahdollisuutta kohdennetulla markkinointikampanjalla sosiaalisessa mediassa. Tehtävä rajattiin pienimuotoiseen Facebook-kampanjaan ja siitä saataviin tutkimustuloksiin, sekä niiden analysointiin, käyttäen hyväksi ensisijaisesti Facebook Analytiikasta saatavaa dataa, sekä verrata sitä myös Google Analytiikasta saatavaan dataan soveltuvilta osion vastaavalta ajanjaksolta.
Teoreettisena viitekehyksenä tässä opinnäytetyössä käydään läpi verkkoanalytiikkaa, ja varsinkin Google Analytiikkaa, sekä digitaalisen markkinoinnin merkitystä yritysmarkkinoinnissa, sen keskeistä perussanastoa ja käsitteitä, some-markkinoinnin trendejä, kehitystä ja käyttöä Suomessa, sekä tarkastellaan tarkemmin Facebook-markkinointia ja sen kehitystä, kampanjarakenteita ja mainosmittareita, sekä Facebook-markkinoinnin optimointia. Tietoperustat perustuvat tämän opinnäytetyön toimeksiantoon ja sen toteuttamiseen tehtävänantoa tukien. Tässä opinnäytetyössä on esitetty toteutetun some-markkinointikampanjan keskeisimmät tulokset esittäen Facebook Analytiikan datasta saatuja tuloksia, sekä Google Analytiikasta saatua dataa niiltä osin, kuinka voidaan todentaa vastaavia tuloksia verkkosivuston kävijämäärissä sosiaalisen median viittauksiin perustuvaa sivuston tulokanavien tilastotietoa. Tutkimustuloksia on arvioinnin jälkeen analysoitu ja Seniori365.fi-palvelulle on esitetty johtopäätökset saaduista tuloksista, sekä esitetty verkkosivuston kehittämisehdotuksia sivuston kävijämäärän kasvattamiseksi ja toiminnan tehostamiseksi. Ja lopuksi on lyhyesti arvioitu opinnäytetyön prosessia.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin siltä osin kuin ne oli alun perin asetettu. Some-markkinoinnin avulla saatiin kävijämäärä kasvamaan, mutta ei pystytty riittävästi todentamaan sen merkitystä. Otanta oli sen todentamiseen liian pieni, mutta se oli silti suuntaa antava some-markkinoinnin positiivisesta vaikutuksesta verkkosivuston kävijämäärään. Markkinointikampanjan tulosten reliaabelius eli luotettavuus jäi arvoltaan alhaisiksi, sillä otanta oli melko pieni. Tutkimustulokset kuitenkin osoittivat, että someliikenteen kautta saatiin verkkosivuston kävijämäärä nousemaan, joten tutkimus oli siltä osin validi, sillä juuri sitä haluttiin mitata. Vastaavanlainen kampanja tulisi kuitenkin uusia useita kertoja ja isommalla mainosbudjetilla, kuin se oli tätä opinnäytetyötä tehtäessä, jotta some-markkinoinnin vaikutus voitaisiin todentaa luotettavammin.
Teoreettisena viitekehyksenä tässä opinnäytetyössä käydään läpi verkkoanalytiikkaa, ja varsinkin Google Analytiikkaa, sekä digitaalisen markkinoinnin merkitystä yritysmarkkinoinnissa, sen keskeistä perussanastoa ja käsitteitä, some-markkinoinnin trendejä, kehitystä ja käyttöä Suomessa, sekä tarkastellaan tarkemmin Facebook-markkinointia ja sen kehitystä, kampanjarakenteita ja mainosmittareita, sekä Facebook-markkinoinnin optimointia. Tietoperustat perustuvat tämän opinnäytetyön toimeksiantoon ja sen toteuttamiseen tehtävänantoa tukien. Tässä opinnäytetyössä on esitetty toteutetun some-markkinointikampanjan keskeisimmät tulokset esittäen Facebook Analytiikan datasta saatuja tuloksia, sekä Google Analytiikasta saatua dataa niiltä osin, kuinka voidaan todentaa vastaavia tuloksia verkkosivuston kävijämäärissä sosiaalisen median viittauksiin perustuvaa sivuston tulokanavien tilastotietoa. Tutkimustuloksia on arvioinnin jälkeen analysoitu ja Seniori365.fi-palvelulle on esitetty johtopäätökset saaduista tuloksista, sekä esitetty verkkosivuston kehittämisehdotuksia sivuston kävijämäärän kasvattamiseksi ja toiminnan tehostamiseksi. Ja lopuksi on lyhyesti arvioitu opinnäytetyön prosessia.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin siltä osin kuin ne oli alun perin asetettu. Some-markkinoinnin avulla saatiin kävijämäärä kasvamaan, mutta ei pystytty riittävästi todentamaan sen merkitystä. Otanta oli sen todentamiseen liian pieni, mutta se oli silti suuntaa antava some-markkinoinnin positiivisesta vaikutuksesta verkkosivuston kävijämäärään. Markkinointikampanjan tulosten reliaabelius eli luotettavuus jäi arvoltaan alhaisiksi, sillä otanta oli melko pieni. Tutkimustulokset kuitenkin osoittivat, että someliikenteen kautta saatiin verkkosivuston kävijämäärä nousemaan, joten tutkimus oli siltä osin validi, sillä juuri sitä haluttiin mitata. Vastaavanlainen kampanja tulisi kuitenkin uusia useita kertoja ja isommalla mainosbudjetilla, kuin se oli tätä opinnäytetyötä tehtäessä, jotta some-markkinoinnin vaikutus voitaisiin todentaa luotettavammin.