Vesihuoltoverkoston saneerausprojektin vaikuttavuuden parantaminen : taustaselvitys ja projektiviestinnän kehittäminen
Paakkonen, Kimmo (2019)
Paakkonen, Kimmo
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019062617539
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019062617539
Tiivistelmä
Vesihuoltoala Suomessa muuttui vuonna 2001 voimaan astuneen ja vuonna 2014 päivitetyn vesihuoltolain myötä, kun alettiin korostamaan vesihuoltolaitoksien roolia kuntalaisille palveluita tuottavana toimijana aikaisemmin vallalla olleen viranomaisen kaltaisen aseman sijaan. Vesihuoltoalalta odotetaan enenevässä määrin myynti- ja markkinointihenkisyyttä sekä neuvottelukykyä samaan aikaan, kun lait ja ympäristöluvat asettavat sille tiukkenevia vaatimuksia, joiden toteutuminen on suurelta osin riippuvainen sen palveluita käyttävän loppuasiakkaan toimenpiteistä. Lakien ja asetusten mukaiset velvoitteet koskevat myös vesihuoltolaitosten toimittamia vesihuoltopalveluita käyttäviä kiinteistöjä, mutta haasteena on tiedon jakaminen kiinteistön omistajille eli vesihuoltolaitosten asiakkaille siten, että viesti ensinnäkin tavoittaa ja sen sisältö lisäksi vielä ymmärretään.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää tutkimuksen kohteena olevan Forssan vesihuoltoliikelaitoksen projektiviestintää. Tavoitteena oli saada laitoksen vesihuoltoverkostoon liittyneet asiakkaat sitoutumaan ja hoitamaan omistamiensa kiinteistöjen velvoitteet hulevesien erottelemiseksi kiinteistöltä jätevesiviemäriin johdettavista jätevesistä samanaikaisesti vesihuoltoliikelaitoksen toteuttaman vesihuoltosaneerausprojektin kanssa. Teoreettisena viitekehyksenä käytettiin kirjallisuutta ja artikkeleita koskien asiakkaan sitouttamista yhteiseen päämäärään sekä selvitettiin Forssan vesihuoltoliikelaitoksen henkilökunnan näkemys projektiviestinnän kehittämistarpeista tätä opinnäytetyötä varten toteutetun kyselyn ja teemahaastattelun perusteella.
Esiselvityksen pohjalta syntyi ohjeistus siitä, miten asiakasviestintää tulee ajoittaa ja miten sitä on tarpeen kohdentaa. Tässä työssä pohdittiin myös web-sovellusten käyttämistä sekä arkiviestinnän välineenä että pyrkien asiakkaan sitouttamiseksi yhteiseen tavoitteeseen tarjoamalla pelillistä ja samalla projektista informoivaa sisältöä. The water supply sector in Finland has changed as a result of the Water Supply Act that came into force in 2001 and was updated in 2014. The new law emphasizes the role of water supply facilities as service providers for municipal residents instead of authorities as was previously the case. In the water supply sector, the importance of sales and marketing spirit and negotiating skills is expected to increase, while the laws and environmental permits impose stricter requirements on it. The implementation of these statutory requirements is, however, largely dependent on the actions of the end-customer using the water supply services. The statutory obligations also apply to properties using water services, but the challenge is to share information so that the message reaches the property owners and its content is understood.
The purpose of the present Master´s thesis was to develop project communication of Forssa Water Works. The goal was to make the customers who are connected to the plant water supply network commit themselves to the statutory obligations affecting their properties and separate the storm water from the wastewater channeled into the sewer. The measures should be taken at the same time with the water supply renovation project implemented by the water supply company. The theoretical framework is based on literature and articles on customer commitment to a common goal. In addition, the data about Forssa Water Works staff´s visions of the development needs of project communication were gathered by conducting a survey and a theme interview.
On the basis of the preliminary study, guidelines on scheduling and targeting customer communications were provided. The study discusses also the use of web applications as a medium of communication, as well as their role engaging the client in a common goal by providing playful and, at the same time, informative content.
The results of the thesis are suitable for use by other Finnish water supply plants as such. They also benefit other organizations providing similar online services to their customers, such as electricity and district heating operators.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää tutkimuksen kohteena olevan Forssan vesihuoltoliikelaitoksen projektiviestintää. Tavoitteena oli saada laitoksen vesihuoltoverkostoon liittyneet asiakkaat sitoutumaan ja hoitamaan omistamiensa kiinteistöjen velvoitteet hulevesien erottelemiseksi kiinteistöltä jätevesiviemäriin johdettavista jätevesistä samanaikaisesti vesihuoltoliikelaitoksen toteuttaman vesihuoltosaneerausprojektin kanssa. Teoreettisena viitekehyksenä käytettiin kirjallisuutta ja artikkeleita koskien asiakkaan sitouttamista yhteiseen päämäärään sekä selvitettiin Forssan vesihuoltoliikelaitoksen henkilökunnan näkemys projektiviestinnän kehittämistarpeista tätä opinnäytetyötä varten toteutetun kyselyn ja teemahaastattelun perusteella.
Esiselvityksen pohjalta syntyi ohjeistus siitä, miten asiakasviestintää tulee ajoittaa ja miten sitä on tarpeen kohdentaa. Tässä työssä pohdittiin myös web-sovellusten käyttämistä sekä arkiviestinnän välineenä että pyrkien asiakkaan sitouttamiseksi yhteiseen tavoitteeseen tarjoamalla pelillistä ja samalla projektista informoivaa sisältöä.
The purpose of the present Master´s thesis was to develop project communication of Forssa Water Works. The goal was to make the customers who are connected to the plant water supply network commit themselves to the statutory obligations affecting their properties and separate the storm water from the wastewater channeled into the sewer. The measures should be taken at the same time with the water supply renovation project implemented by the water supply company. The theoretical framework is based on literature and articles on customer commitment to a common goal. In addition, the data about Forssa Water Works staff´s visions of the development needs of project communication were gathered by conducting a survey and a theme interview.
On the basis of the preliminary study, guidelines on scheduling and targeting customer communications were provided. The study discusses also the use of web applications as a medium of communication, as well as their role engaging the client in a common goal by providing playful and, at the same time, informative content.
The results of the thesis are suitable for use by other Finnish water supply plants as such. They also benefit other organizations providing similar online services to their customers, such as electricity and district heating operators.