Jäsenkokonaisuuden kehittäminen ja sen myynti : asiakastutkimus Vantaan Lastenliiton jäsenille
Kouraeva, Darja (2019)
Kouraeva, Darja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019062617536
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019062617536
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Vantaan Lastenliiton jäsenten tyytyväisyyttä jäsenkokonaisuuteen sekä kehittää jäsenkokonaisuutta ja tehostaa sen myyntiä. Opinnäytetyön aihe syntyi yhteistyössä toimeksiantajayhdistyksen toiminnanjohtajan kanssa. Toimeksiantajan päämääränä on jäsenkokonaisuuden kehittäminen ja omavaraisuuden lisääminen. Työssä tutkittiin jäsenten tämän hetkistä tyytyväisyyttä sekä siitä, miten tyytyväisyyttä voidaan parantaa kehittämällä jäsenkokonaisuutta. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Vantaan Lastenliitolle.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta sekä tutkimusosuudesta. Teoriaosuudessa käsitellään yleisesti yhdistystoimintaa Suomessa sekä palveluiden kehittämistä palvelumuotoilun sekä tuotekehityksen avulla. Tutkimusosuudessa esitellään toimeksiantajayhdistys, tutkimuksen tavoite sekä tutkimusmenetelmät ja tutkimuksen analyysi. Lopuksi tiivistetään yhteen tutkimuksen keskeisimmät havainnot ja huomiot sekä arvioidaan tutkimuksen luotettavuutta ja kerrotaan mahdollisista jatkotutkimusideoista.
Tutkimuksen toteuduttua työn onnistumista arvioidaan siitä näkökulmasta, miten toimeksiantaja voi hyötyä siitä ja mitä lisäarvoa tutkimus tuo toimeksiantajalle. Tutkimus ei toteutunut täysin niin kuin odotettiin, mutta sen pohjalta saatiin hyviä kehitysehdotuksia. Lisäksi työntekijöille suunnattu lisähaastattelu avasi uusia näkökulmia tutkimukselle, ja näiden tutkimusten pohjalta pystyttiin kartoittamaan jäsenkokonaisuuden suurimmat kulmakivet ja kehityskohdat. Erityisesti jäsenrekisterin toiminnallisuus ja sen kehittäminen sekä jäsenetujen lisääminen nousivat pinnalle tässä tutkimuksessa. The purpose of this thesis was to sort out how satisfied members are in Vantaan Lastenliitto and how they experience the member entity. The goal was to develop the member entity and increase sales of the memberships. The subject was founded together with the client’s executive director. The client’s goal is to develop their member entity and to increase their self-sufficiency. This research studied members current satisfaction with membership and how to develop it. This thesis was made as an assignment for Vantaan Lastenliitto.
This thesis consists of theoretical part and the research. The theoretical part considers common union activity in Finland and developing services using service design and product development. The research part consists of the introduction of Vantaan Lastenliitto, the goal of research, the methods of research and analysis of the answers to the research questions. In the end the main results are summed up. The reliability of the research is also evaluated and some possible ideas for further research are suggested.
After the research was completed the success of the work was evaluated especially from the perspective that how the client can benefit from the research. The research didn’t come true as well as was hoped but on its basis was formed good development ideas. The interview that was made for employees gave some new point of views for this research and enabled to map the biggest corner stones in the member entity. Especially the functionality and the developing of the member register and adding new member benefits came to surface in this research.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta sekä tutkimusosuudesta. Teoriaosuudessa käsitellään yleisesti yhdistystoimintaa Suomessa sekä palveluiden kehittämistä palvelumuotoilun sekä tuotekehityksen avulla. Tutkimusosuudessa esitellään toimeksiantajayhdistys, tutkimuksen tavoite sekä tutkimusmenetelmät ja tutkimuksen analyysi. Lopuksi tiivistetään yhteen tutkimuksen keskeisimmät havainnot ja huomiot sekä arvioidaan tutkimuksen luotettavuutta ja kerrotaan mahdollisista jatkotutkimusideoista.
Tutkimuksen toteuduttua työn onnistumista arvioidaan siitä näkökulmasta, miten toimeksiantaja voi hyötyä siitä ja mitä lisäarvoa tutkimus tuo toimeksiantajalle. Tutkimus ei toteutunut täysin niin kuin odotettiin, mutta sen pohjalta saatiin hyviä kehitysehdotuksia. Lisäksi työntekijöille suunnattu lisähaastattelu avasi uusia näkökulmia tutkimukselle, ja näiden tutkimusten pohjalta pystyttiin kartoittamaan jäsenkokonaisuuden suurimmat kulmakivet ja kehityskohdat. Erityisesti jäsenrekisterin toiminnallisuus ja sen kehittäminen sekä jäsenetujen lisääminen nousivat pinnalle tässä tutkimuksessa.
This thesis consists of theoretical part and the research. The theoretical part considers common union activity in Finland and developing services using service design and product development. The research part consists of the introduction of Vantaan Lastenliitto, the goal of research, the methods of research and analysis of the answers to the research questions. In the end the main results are summed up. The reliability of the research is also evaluated and some possible ideas for further research are suggested.
After the research was completed the success of the work was evaluated especially from the perspective that how the client can benefit from the research. The research didn’t come true as well as was hoped but on its basis was formed good development ideas. The interview that was made for employees gave some new point of views for this research and enabled to map the biggest corner stones in the member entity. Especially the functionality and the developing of the member register and adding new member benefits came to surface in this research.