Katupoikkileikkauksen suunnittelu erilaisissa kaupunkiympäristöissä, Espoo
Rautio, Heli (2019)
Rautio, Heli
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019062417513
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019062417513
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on laatia toimivat, tarkoituksenmukaiset ja kustannustehokkaat kadun tyyppipoikkileikkaukset erilaisiin kaupunkiympäristöihin sopiviksi. Työ on tehty Espoon kaupungin kaupunkisuunnittelukeskuksen sekä kaupunkitekniikan keskuksen toimeksiannosta ja työtä on tarkoitus hyödyntää molemmissa keskuksissa tehtävissä suunnittelutehtävissä.
Kadun poikkileikkauksen suunnittelu tulisi tehdä riittävällä tarkkuudella jo asemakaavan laadinnan yhteydessä, jotta kaavaan merkittävä katualue olisi riittävän leveä. Yksityiskohtaisempi suunnittelu tehdään katu- ja rakennussuunnitteluvaiheessa. Kadun poikkileikkauksen suunnittelussa tulee varmistaa, että tilavaraukset ovat riittävät kaikille kulkumuodoille sujuvan liikenteen varmistamiseksi. Katualueen tulee myös olla mahdollisimman turvallinen kaikille käyttäjille sekä kunnossapidon mahdollisimman vaivatonta. Katualueen viihtyisyyden lisäämiseksi istutuksille tulee varata riittävästi tilaa, jolla varmistetaan riittävien kasvuolosuhteiden luominen. Sekä ajoratojen, pyöräteiden, jalkakäytävien että viherkaistojen suunnittelussa tulee huomioida myös kunnossapidon vaivattomuus ja taloudellisuus. Myös esteettömyyden huomioiminen, mahdolliset pelastustiet sekä riittävä lumitila vaikuttavat katupoikkileikkauksen mitoitukseen.
Tässä työssä on päädytty jakamaan suunnitteluympäristö neljään eri luokkaan: 1) tiivis kaupunkiympäristö (keskusta-alue) 2) kerrostalovaltainen asuinalue 3) teollisuusalue 4) pientaloalue. Opinnäytetyön liitteenä on tyyppipoikkileikkaukset, joita voidaan hyödyntää sekä asemakaavojen että katusuunnitelmien laadinnassa.
Kadun poikkileikkauksen suunnittelu tulisi tehdä riittävällä tarkkuudella jo asemakaavan laadinnan yhteydessä, jotta kaavaan merkittävä katualue olisi riittävän leveä. Yksityiskohtaisempi suunnittelu tehdään katu- ja rakennussuunnitteluvaiheessa. Kadun poikkileikkauksen suunnittelussa tulee varmistaa, että tilavaraukset ovat riittävät kaikille kulkumuodoille sujuvan liikenteen varmistamiseksi. Katualueen tulee myös olla mahdollisimman turvallinen kaikille käyttäjille sekä kunnossapidon mahdollisimman vaivatonta. Katualueen viihtyisyyden lisäämiseksi istutuksille tulee varata riittävästi tilaa, jolla varmistetaan riittävien kasvuolosuhteiden luominen. Sekä ajoratojen, pyöräteiden, jalkakäytävien että viherkaistojen suunnittelussa tulee huomioida myös kunnossapidon vaivattomuus ja taloudellisuus. Myös esteettömyyden huomioiminen, mahdolliset pelastustiet sekä riittävä lumitila vaikuttavat katupoikkileikkauksen mitoitukseen.
Tässä työssä on päädytty jakamaan suunnitteluympäristö neljään eri luokkaan: 1) tiivis kaupunkiympäristö (keskusta-alue) 2) kerrostalovaltainen asuinalue 3) teollisuusalue 4) pientaloalue. Opinnäytetyön liitteenä on tyyppipoikkileikkaukset, joita voidaan hyödyntää sekä asemakaavojen että katusuunnitelmien laadinnassa.